loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جنگ مهدوی: تاریخ کتابت از 753 قمری به بعد (چاپ عکسی از روی نسخه خطی کتابخانه دکتر اصغر مهدوی)

ناشر مرکز نشر دانشگاهی

تحقیق و تنظیم کتاب مهدی قمی نژاد

سال نشر : 1380

تعداد صفحات : 590

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

گنجینه نفیس و باارزشی است که در قسمت خطی کتابخانه معتبر آقای دکتر اصغر مهدوی استاد بازنشسته دانشگاه تهران به شماره 591 ضبط و نگهداری می شود. نظر به اهمیتی که داشت به صورت عکسی توسط مرکز نشر دانشگاهی چاپ و منتشر شده است.این مجموعه گرانبها ابتدا در سال 753 هجری قمری کتابت شد، پس از آن به تدریج مطالب گوناگون فلسفی و عرفانی و ادبی و اشعار متنوع صوفیانه (عربی و فارسی) با خطوط مختلف اسلامی مانند نسخ و نستعلیق به وسیله کاتبان متعدد به این جنگ اضافه شده که مجموعاٌ حاوی 1272 مورد است. آخرین مطلبی که در این مجموعه دیده می شود تاریخ کتابت سال 1282 قمری دارد.

آثار بسیار مفید و ارزشمند ادبی و فلسفی و عرفانی از بزرگان دینی، فلاسفه معروف ایرانی و یونانی، دانشمندان و فقها و شعرای مشهور در این مجموعه گرد آمده است. نام چند تن از این بزرگان بدین قرار است: نبی اکرم (ص)، امیرالمومنین (ع)، حسین بن علی (ع)، موسی بن جعفر (ع)، امام جعفر صادق (ع)، عیسی بن مریم (ع)، و همچنین احمد غزالی، بطلمیوس، سقراط حکیم، ابونصر فارابی، شهاب الدین سهروردی، رشیدالدین وطواط، ابی نواس، ابن فارض، ابن رومی، ارسطاطالیس، نجم الدین کبری، شمس الدین مغربی، ابوعلی سینا، زمخشری، افلاطون، اوحدالدین کرمانی، منصور حلاج، جالینوس حکیم، بندار رازی، ابن مقفع، بقراط حکیم، محیی الدین ابن عربی، بوذرجمهر حکیم، لقمان حکیم، بایزید بسطامی، فیثاغورس، افضل الدین کاشی، شمس الدین مغربی و عین القضاه همدانی.

نیز ابواب پراکنده ای در مقوله های عشق، عقل، شهود، علم و عمل و غیره به این مجموعه اضافه شده است. این جنگ در اصل بالغ بر 540 صفحه بوده است که پس از افزودن فهرستهای هفت گانه آیات قرآنی، اعلام، اقوام، کتابها، اماکن جغرافیایی و وقایع، ابیات عربی و ابیات فارسی و همچنین فهرست مندرجات، که توسط آقای مهدی قمی نژاد در قبل از چاپ تهیه و تنظیم و به این مجموعه اضافه شده، تعداد صفحات به 620 رسیده است. آقای دکتر نصرالله پورجوادی مدیر مرکز نشر دانشگاهی در معرفی این اثر گرانقدر دیباچه ای بر آن نوشته اند که در ابتدا به جنگ افزوده شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما