مولوی و جهان بینی ها چ8
مولوی و جهان بینی ها
200,000
تومان
افزودن به سبد خرید

مولوی و جهان بینی ها

دسته بندی: نویسندگان و شاعران

ناشر: موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری

نویسنده: محمدتقی جعفری

سال نشر: 1395

تعداد صفحات: 264

10
فروش پیامکی این محصول
معرفی کتاب
مشخصات
نظرات کاربران
بریده های انتخابی شما

معرفی کتاب

کتابی علمی و ایدئولوژیک که دانش ها و بینش های مولانا جلال الدین محمد بلخی را در چند و چون ارتباط های عمیق و تئوریک خود با مکتب ها و نحله هایی چون بودائیسم، اشراق افلاطونی، سیستم کانت، مکتب دکارت، فلسفۀ رئالیسم، مونادولوژی، دیالکتیک هگل و اگزیستانسیالیسم مورد بررسی قرار داده است .

در این اثر، استاد به مقایسه ی اندیشه های مولوی با افکار متفکران و مکاتب فکری شرق و غرب پرداخته است . در واقع این کتاب ، یک مطالعه تطبیقی در زمینه ی آراء و عقاید مولوی است . هدف استاد این نیست که ریشه های فکری را در میان افکار متفکران قبل از خود نشان دهند، چرا که بسیاری از مشترکات اندیشه ی مولوی با سایر متفکران را ناشی از تواردهای فکری و ذهنی می داند.

در این اثر از موضوعات زیر سخن به میان آمده است :
1-انقلاب عمیق روانی مولانا: در این بخش از تأثیری که شمس بر روان مولوی گذاره بحث شده و در آن به این نکته اشاره شده است که چرا روان شناسیهای عمومی نمی توانند پدیده های روانی نظیر انقلابهای روحی را تفسیر کنند.
2-واقعیاتی که مولوی را به خود جلب کرد: در این فصل از کیفیت ارتباط انسان با واقعیات که به چهار صورت می باشد و محدودیتهای شناسایی بشر بحث و گفتگو شده است . مراد استاد از طرح این بحث بیان این نکته است که شخصیتهایی نظیر مولوی «در عین حال که با طبیعت و نمودهای عینی جهان هستی آشنایی نزدیک داشته و با عینک علمی به آنها نگریسته اند، واقعیاتی در ماوراء نمودهای عینی ، آنان را به طور جدی تحریک نموده و با این حال اصول بنیادین فراوانی را که مکتبهای جهانی بر مبنای آنها پایه ریزی می شوند، مطرح ساخته اند». (10)
3-سیستم جهان بینی مولوی : با نظر به تفکر مولوی نمی توان از وی انتظار عرضه ی یک مکتب منظم فلسفی یا یک نگرش علمی معمولی را داشت . این کوه آتشفشان را نمی توان در قالبهای متعارف علمی و فلسفی قرار داد. نمی توان گفت او مشایی یا اشراقی یا ایده آلیسم و رئالیسم است . وی مافوق مکاتب فکری و فلسفی نظام مند است.

از نظر استاد اندیشه و تفکر مولوی را در پنج قلمرو می توان مورد بررسی قرار داد:
الف - قلمرو داستان پردازیها و تمثیلها و تشبیه ها و تنظیرها که در خلال آنها حقایق بسیاری بیان می شود.
ب - قلمرو بینشهای علمی مولوی : در این قلمرو صدها مسئله علمی ابتکاری از زبان مولوی جاری می شود نظیر جاذبیت زمین ، تضادهای درونی انسان و....
ج - قلمرو بینشهای جهان بینی : مولوی اصول بسیاری را در این زمینه بیان کرده است نظیر حدوث عالم و قانونمندیهای آن ، ارتباط جهان با خدا و....
د - قلمرو معرفتی : مولوی نظام جهان هستی را باز می داند و معتقد است که جهان را با هیچ نظام معرفتی محدود نمی توان شناخت .
ه - قلمرو عرفانی : استاد معتقد است که عرفان مولانا مثبت است و شور عرفانی مولوی زودگذر نیست . (صص 53-44)

اطلاعات کتاب

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام

برای ثبت بریده ای از کتاب لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام