loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

طراوت بندگی: شرح احادیث اخلاقی رهبر معظم انقلاب اسلامی

5 (1)

ناشر موسسه فرهنگی هنری طریق معرفت ثقلین

ویراستار سمانه کیانی بیدگلی

گردآورنده کتاب احسان طریق الاسلامی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 118

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

انسان در زندگی فردی و اجتماعی خود، همواره نیازمند آموزه ها و راه کارهای اخلاقی و تربیتی است تا با تخلّق به آداب و اخلاق الهی و عملی کردن آن در زندگی خود، زمینه نیل به کمالات انسانی و سعادت دنیوی و اخروی را فراهم آورد؛ چرا که راه فلاح و رستگاری در تهذیب و خودسازی است. در این میان علاوه بر آحاد جامعه، نهادهای مختلف اجتماعی، به خصوص مراکز آموزشی، نیاز روزافزونی به تعالیم اخلاقی دارند تا با تربیت افراد وارسته و متخلّق به اخلاق الهی، زمینه تعالی معنوی جامعه را فراهم سازند. بنابراین، لازم است پیام ها و نکات اخلاقی با برنامه های آموزشی همراه گردد تا جان و دل دانش پژوهان با این گونه معارف انس گرفته و زمینه تعالی روحی و معنوی ایشان فراهم شود .

امام خمینی (ره) در خصوص اهمیّت و جایگاه درس اخلاق و بیان نکات اخلاقی و تربیتی در کلاس های درس فرمودند: «اخلاق باید در همه جا و در همه دروس مورد توجه قرار گیرد. اعتقادم بر این است که، باید هرکس در حوزه درسی بزرگ یا کوچکی که دارند یکی دو دقیقه -مقدمتاً یا موخرتاً- درس اخلاق بگوید تا طلاب با اخلاق اسلامی بار بیایند.» لذا، بیان تذکرات اخلاقی و شرح آیات و احادیث تربیتی در خلال دروس توسط اساتید معظّم یکی از بهترین راه های تربیت نفوس مستعدّه و تعالی اخلاقی و معنوی طلاّب و دانش پژوهان خواهد بود.

توجه به تأکیدات مقام معظّم رهبری خصوصاً در سفر به شهر مقدس قم در سال 1389 نسبت به توجّه و اهتمام به مسائل اخلاقی و تربیتی به ویژه اخلاق عملی و پیاده سازی آن در زندگی فردی و اجتماعی و سفارشات اخلاقی معظّم له در بیانات مختلف به مناسبت های گوناگون و همچنین اقدام عملی در خصوص شرح احادیث اخلاقی به صورت کوتاه و کاربردی در ابتدای درس خارج خود به منظور ترویج و گسترش آموزه ها و معارف اخلاقی و تربیتی و فرهنگ سازی این امر خطیر، تدوین کتاب طراوت بندگی شامل شرح احادیث اخلاقی رهبر معظّم انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفت.

احادیث منتخب این اثر از کتاب «الشافی» تألیف مرحوم فیض کاشانی است که تمام مطالب آن از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظّم رهبری، با عنوان عطر ماندگار اقتباس گردید و در قالب این کتاب عرضه گردید. از آنجا که موضوعات مندرج در آن پایگاه از ترتیب خاصی برخوردار نبود در این کتاب تلاش گردید تا موضوعات در ترکیب خاص و منظم تدوین گردد تا از این رهگذر، مخاطبان از محتوای ارائه شده بیشتر استفاده کنند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما