loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پژوهشی در علم درایه الحدیث

ناشر چاپ و نشر دارالحدیث

نویسنده سید علیرضا صدرحسینی

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 151

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب پژوهشی در علم درایه الحدیث می باشد.

مقدمه ی کتاب :

در میان رشته های مرتبط با علم حدیث، علم درایه از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این دانش که در میان اهل سنت رشد کرده، از زمان شهید اول و با نگارش کتاب البدایه در میان عالمان شیعه حیاتی تازه یافت. شهید خود شرح نافعی به نام الرعایه بر این کتاب نوشت. پس از وی، بهاءالدین عاملی مهمترین آثار را در این علم پدید آورد. الوجیزه و مقدمه ی کتاب مشرق الشمسین دو اثر ماندگار ایشان در این زمینه است.

در قرون اخیر هم شخصیت های بزرگی هم چون علامه بحر العلوم و محقق مامقانی و سید حسن صدر کتب ارزشمندی در این علک به رشته ی تالیف در آورده اند. علامه گرانقدر آیت الله شبیری زنجانی از معدود کسانی است که با تحقیقات ارزشمند و کم نظیر خود مشعل این علم گرانقدر را در حوزه های شیعه هم چنان فروزان نگاه داشته و هم اکنون محور سترگ علم رجال در حوزه علمیه قم است.

اینجانب این توفیق را داشتم که در جمع گروهی از دانش پژوهان حوزه ی علمیه قم در دروس علم درایه الحدیث این استاد فرزانه در سال های ۱۳۵۴ - ۵۵ شرکت کرده و از محضر پر برکتش بهره بردم. در همان زمان با عنایت الهی موفق به تقریر دروس ایشان شدم و اکنون بعد از گذشت سالیانی یادداشت های آن ایام را تدوین و نگارش کرده و تقدیم محققان و درایه پژوهان گرامی میکنم. شایان ذکر است که این کتاب حاوی نظرات دقیق استاد فرزانه درباره ی بیشتر مباحث درایی بوده و مغتنم می باشد.

در قسمت پایانی کتاب تحقیقات عمیق استاد درباره ی مبحث مهم توثیقات عام مطرح شده و نظریه برخی بزرگان درباره دو کتاب کامل الزیارات و تفسیر علی بن ابراهیم مورد نقد قرار گرفته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما