160,000
تومان
افزودن به سبد خرید

در پرتو حدیث

دسته بندی: معارف قرآن و حدیث - سایر

ناشر: چاپ و نشر دارالحدیث

نویسنده: عبدالهادی مسعودی

سال نشر: 1391

تعداد صفحات: 400

1
فروش پیامکی این محصول
معرفی کتاب
مشخصات
نظرات کاربران
بریده های انتخابی شما

معرفی کتاب

سخنان و رفتار اهل بیت علیهم السلام ، در کنار قرآن ، همواره و همه جا ، راهبر انسان به سوی سعادت جاوید است. بهره گیری از این گنج سترگ و کاربست آن در زندگی فردی و اجتماعی ، وظیفه علمی و عملی طالبان حقیقت و رستگاری است.آنچه در این مجموعه می آید ، بخشی از تلاش های قلمی خرد و ناچیز منتشر شده به صورت مقاله در یک دوره دوازده ساله (1376 تا 1388) است که در دو بخش ، تقدیم حدیث پژوهان دانشور و خوشه چینان محضر اهل بیت علیهم السلام می شود.

ده مقاله بخش نخست بیشتر به شکل نوشته های تخصصّی و قابل استفاده حدیث پژوهان است. در این بخش که آن را «دانش های حدیثی» نامیده ام ، برخی مسائل و شاخه های علوم حدیثی مانند عرضه و نقد حدیث ، نقل معنا ، فقه الحدیث و غریب الحدیث ، با نگاهی نو بررسی و ارائه شده اند. هر چند بیشتر این مقاله ها ، فقه الحدیثی و مرتبط با یکی دو شاخه علوم حدیثی اند ، اما برخی از آنها به مباحث جدیدی ، مانند بهره گیری از حدیث در دانش روانشناسی پرداخته است.

پنج مقاله بخش دوم ـ کتاب های حدیثی ـ به معرفی برخی آثار کهن و نو حدیثی اختصاص دارد . غیبت نعمانی ، اولین مکتوب حدیثی که در باره غیبت ولی عصر (عج) به دست ما رسیده است ، دو کتاب نزهة الناظر و الدرة الباهرة که از کهن ترین و نادرترین مسندهای حدیثی شیعه به شمار می روند و نیز احتجاج طبرسی ، ایضاح ابن شاذان و چند کتاب دیگر در این بخش معرفی شده اند. تلاش اصلی در این معرفی ها ، ارائه یک الگوی مناسب برای شناساندن یک کتاب حدیثی بوده است.

اطلاعات کتاب

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام

برای ثبت بریده ای از کتاب لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام