loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جایگاه عقلانیت در اسلام

ناشر مدرسه الامام علی بن ابیطالب (ع)

نویسنده ناصر مکارم شیرازی

تحقیق و تنظیم کتاب ابوالقاسم علیان نژادی دامغانی

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 216

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 32581 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
50,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

بررسی اهمیت و جایگاه علم و دانش و مسایل عقلی و نیز نکوهش نادانی و بی خردی در فرهنگ و آموزه های دین اسلام است. در این نوشتار با استناد به آیات و روایات و سیره معصومین(ع)، بشارت های صورت گرفته در زمینه استفاده از عقلانیت و شکوفایی عقل در دستورات و سخنان پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار، مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نمونه هایی از اهمیت دادن دین اسلام به عقل و دانش و تفکر در آفاق و انفس بیان شده است. نویسنده در این زمینه به براهین و استدلال های متعددی در زمینه اثبات توحید و مسایل مربوط به اثبات وجود خداوند متعال اشاره نموده و آیاتی از قرآن کریم در زمینه دعوت کردن به تعقل و تفکر در این موارد را مورد بحث و بررسی اجمالی قرار داده است. وی در ادامه به مواردی از مسایل عقلی در قرآن کریم در مورد نشانه های قدرت الهی، اثبات عقلانی معاد و جهان آخرت، مراتب توحید، قبح عقلی بت پرستی و شرک، اهمیت دادن قرآن به صاحبان خرد و بیان اوصاف این قبیل از افراد اشاره نموده و ستایش این کتاب آسمانی از خردورزی و نکوهش جهل و نادانی و پیروی کورکورانه از نیاکان و گذشتگان را بررسی نموده است. تمجید از مقام عقل به عنوان حجت باطنی، رابطه بین عبودیت و عقلانیت، نسبت بین قبولی اعمال و استفاده از عقل، نشانه های عقل و عقلانیت و نیز آفات عقل از دیگر مندرجات مهم این نوشتار است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما