loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آمریکا و جهان قرن بیست و یکم: مجموعه مقالات «تاریخ معاصر»

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 32926 10003022
130,500 117,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

فرآیند جهانی شدن، چه آن را فرآیندی اجتناب ناپذیر بدانیم که حاصل طبیعی دستاوردهای دانش و فناوری بشری است و چه طرح نظام سرمایه داری برای تسلط بر جهان، مدتی است که آغاز شده و با شتابی فزآینده به پیش می رود. این پدیده ابعاد گسترده سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد. پیشرفت های اخیر در فناوری اطلاعات و رسانه های جمعی نیز تأثیری شگرف در سراسر جهان داشته است. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1990 از یک سو و پیشرفت بی سابقه فناوری نظامی آمریکا، امروزه این کشور به لحاظ نظامی جایگاه اول را در سراسر جهان به دست آورده است. کتاب حاضر مقالاتی درباره آمریکا و جهان در قرن بیست ویکم را شامل می شود که در چهار فصل با عنوان های زیر تنظیم شده است: بخش اول: آمریکا و خاورمیانه، بخش دوم: تروریسم و سیاست خارجی آمریکا، بخش سوم: آمریکا و مسئله انرژی و بخش چهارم: آمریکا و نظام بین الملل. در این مقالات رابطه آمریکا و خاورمیانه، برنامه آمریکا برای افغانستان، موضوع تروریسم و سیاست خارجی آمریکا، و جنگ علیه تروریسم بررسی شده اند. در مقاله هایی نیز به موضوعاتی چون آمریکا و مسئله انرژی، منابع و کاربردهای انرژی برای جهان قرن 21، ابعاد سیاسی نفت در جهان، و آمریکا و نظام بین الملل پرداخته شده است.
بخش اول کتاب از سه مقاله تشکیل شده است. مقاله اول با عنوان «آمریکا در خاورمیانه، دولتمردی یا سیاستمداری»، به نگرش برخی افراد و گروه های صاحب نفوذ، به ویژه در میان مسیحیان راستگرا و اطرافیان جورج بوش، در مورد خاورمیانه می پردازد و آن را نقد می کند. نویسنده همچنین به افکار عمومی در خاورمیانه، به ویژه کشورهای عربی، درباره آمریکا اشاره می کند و این موضوع را تحلیل می کند. در مقاله دوم با عنوان «آیا آمریکا می تواند مردم سالاری را در خاورمیانه رواج دهد؟»، به نقد سیاست خاورمیانه دولت های امریکا در گذشته می پردازد و راه حل خود را برای خروج از بحران موجود در روابط آمریکا با این منطقه، ارائه می دهد. در مقاله سوم با عنوان «برنامه ای برای افغانستان»، نویسنده به غفلت سیاستگذاران آمریکایی از وضعیت افغانستان پس از خروج روسیه اشاره و از آن انتقاد می کند. او با برشمردن مشکلات بسیاری که مردم افغانستان با آن رو به رو بوده اند، توضیح می دهد که چگونه نبود نهادهای حکومتی و نظام اداری و مالی در کنار فقر و گسترش کشت مواد مخدر، آن کشور را به سویی سوق داد که طالبان بر آن مسلط شد و اینکه چگونه طالبان با گروه هایی مانند القاعده ارتباط و اشتراک منافع یافتند. بخش دوم کتاب از دو مقاله تشکیل شده است. در مقاله اول با عنوان «فهم تروریسم جدید»، نویسنده کوشش می کند تا انگیزه افرادی که به اقدامات تروریستی جدید دست می زنند را معرفی نماید. در مقاله دوم این فصل با عنوان «گزینش های دشوار: امنیت ملی و مبارزه علیه تروریسم»، نویسنده به نقد و بررسی نحوه مبارزه با تروریسم بین المللی بوش که در سند راهبرد امنیت ملی آمریکا تشریح شده است، می پردازد و اهداف آن را متناقض می داند و معتقد است که راهبرد بوش این است که وی دولت آمریکا را به مبارزه با تروریسم و با حکومت های جبار، هر دو، متعهد می کند. به عبارت دیگر، میان دو هدف ترویج آزادی و مبارزه با تروریسم، هدف دوم اولویت دارد و ترویج آزادی در جهان فدای هدف اول می شود.
بخش سوم از سه مقاله تشکیل شده است. در مقاله اول با عنوان «الفبای منابع کاربردی انرژی برای جهان قرن بیست و یکم»، نویسنده تصویری واقع بینانه از وضعیت انرژی جهان در آینده و کاربرد آن، انواع ذخایر انرژی و جایگاه هر یک در تأمین نیاز بشر امروز را ارائه می دهد. در مقاله دوم با عنوان «تولد دوباره ژئوپلیتیک»، نویسنده در مورد تحول مهم در دنیای امروز یعنی مقوله ژئوپلیتیک بحث می کند. عاملی که نشان می دهد اقدامات و سیاست های کشورهای درگیر در صحنه بین الملل، نشان بارز بازگشت عامل ژئوپلیتیک به صحنه جهانی است. مقاله سوم با عنوان «مسائل سیاسی نفت در جهان: تأثیرات برنامه انرژی دولت بوش بر سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا»، می باشد که نویسنده به بررسی و نقد طرح ملی انرژی دولت بوش می پردازد که در سال 2001 عنوان شد و برنامه درازمدت ایالات متحده برای تأمین انرژی آن کشور محسوب می شود.
بخش چهارم کتاب از از سه مقاله تشکیل شده است. مقاله اول با عنوان «سرکردگی لیبرال آمریکا»، نویسنده در پی پاسخ دادن به این پرسش اساسی است که ایالات متحده، با وجود سرکردگی خود بر جهان، چه نیازی به توسل به نهادها و سازمانهای بین المللی و چندجانبه و گسترش آنها دارد، در حالی که همین سازمانها موجب محدود کردن قدرت او می شوند. مقاله دوم این بخش با عنوان «اتحاد آتلانتیک در بحران» می باشد که نویسنده به بررسی برخی تضادهای بین اروپا و آمریکا که به نوعی پس از پایان جنگ جهانی دوم به هم نزدیک شده و جامعه امنیتی برای خود ایجاد کرده بودند، می پردازد و عواملی که باعث از بین بردن وحدت بین اروپا و آمریکا می باشد را معرفی می کند. مقاله سوم این بخش با عنوان «شصت سال پس از هیروشیما»، به بررسی موضوع تعهد در قبال نهادهای بین المللی از یک سو، و از سوی دیگر به مسئله پیچیده فناوری هسته ای در دوران پس از جنگ سرد می پردازد. نویسنده با مروری بر گذشته شرح می دهد که چگونه رقابت دو قطب شرق و غرب موجب افزایش قدرت تخریب و بهبود کیفیت سلاح های هسته ای شد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما