loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سیمای سازمان از نگاه اسلام: در پرتو استعاره امانت

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده مرتضی جوانعلی آذر

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 412

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 33087 10003022
206,000 185,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در کتاب «سیمای سازمان از نگاه اسلام در پرتو استعاره امانت» تلاش خواهد شد تا با بررسی آیات و روایات، استعاره ای متناسب با متون دینی برای شناخت سازمان ارائه شده و از منظر این استعاره برخی از ابعاد و احکام سازمان روشن گردیده و شرایط مدیریت بر سازمان از نگاه اسلام تبیین گردد.
به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از راه های شناخت پدیده پیچیده ای چون سازمان بهره گیری از استعاره هاست، از همین رو تاکنون استعاره های گوناگونی برای کمک به شناخت سازمان ارائه شده است؛ استعاره هایی که هریک نشانگر نوع نگاه فلسفی، فرهنگی، جامعه شناختی و ... ارائه کنندگان این استعاره ها به سازمان بوده اند.

در این نیز با بررسی منابع دینی به این پرسش پاسخ داده خواهد شد که آیا می توان با توجه به تعالیم دین اسلام استعاره ای برای شناخت و اداره سازمان ارائه نمود؟ از همین رو در این کتاب تلاش خواهد شد تا با بررسی آیات و روایات، استعاره ای متناسب با متون دینی برای شناخت سازمان ارائه شده و از منظر این استعاره برخی از ابعاد و احکام سازمان روشن گردیده و شرایط مدیریت بر سازمان از نگاه اسلام تبیین گردد.

این کتاب در هفت فصل به شرح زیر منتشر شده است: در فصل اول به گونه ای اصل موضوعی مطالبی پیرامون شناخت استعاری، جایگاه و ارزش این شیوه از شناخت، کارکردهای استعاره ها، شیوه های ارائه شدن یک استعاره، کژکارکردهای استعاره ها و ... ارائه خواهد شد. در فصل دوم وجود استعاره ها و بهره گیری از آن ها در متون و علوم دینی مورد بررسی قرار گرفته و پس از تأیید امکان وجود استعاره ها در متون دینی، مثال هایی از به کار گرفته شدن استعاره ها در آیات قرآن کریم، روایات ائمه معصومین(ع) و برخی از علوم اسلامی نظیر عرفان، فلسفه، اصول فقه ارائه خواهد شد.

پس از تبیین شدن امکان ارائه استعاره ای دینی، در فصل سوم پایه معرفتی دیگر یک استعاره دینی برای سازمان، یعنی امکان بهره گیری از استعاره ها در شناخت سازمان مورد بررسی قرار گرفته و به گونه ای اجمالی سابقه این موضوع مرور خواهد شد. در ضمن در این فصل تلاش خواهد شد تا با ارائه تقسیم بندی هایی جدید، استعاره هایی که تا کنون ارائه شده اند طبقه بندی شده و از این رهگذر تا حدودی از تشتت موجود در ادبیات مطالعات استعاری سازمان کاسته شود و جایگاه هر یک از استعاره ها در شناخت سازمان به گونه ای دقیق تر روشن گردد.

پس از تبیین جایگاه و کارکرد های استعاره ها در دو فضای متون و علوم دینی و ادبیات سازمان، در فصل چهارم استعاره ی امانت به عنوان استعاره ای برآمده از متون دینی برای شناخت سازمان ارائه خواهد شد، در این فصل تلاش خواهد شد تا ضمن ارائه ی شواهد قرآنی و روایی متعدد، این نکته به خوبی تبیین گردد که اسلام به سازمان به مثابه ی یک امانت می نگرد. در فصل پنجم ابعاد و مؤلفه های امانت داری پیرامون سازمان تبیین خواهد شد، برای این کار ابتدا آیات قرآن کریم مورد توجه قرار گرفته و پس از استخراج شاخص های امانت داری و امین از قرآن کریم، مؤلفه های دقیق تر این شاخص ها از روایات استخراج خواهد شد. در نهایت این مؤلفه ها به چند شاخص اصلی قرآنی استخراج شده برگشت داده شده و نسبت طولی (در برابر نسبت عرضی) میان معارف قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(ع) حفظ خواهد شد.

در فصل ششم نیز نتایج نگرش امانت گونه به سازمان در پرتو آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(ع) تبیین خواهد شد. در نهایت در فصل هفتم یا فصل نتیجه گیری نیز، ضمن مروری بسیار کوتاه بر ویژگی های استعاره امانت، این استعاره با استعاره های پیشین سازمان مورد مقایسه واقع شده و جایگاه آن در میان این استعاره ها روشن تر خواهد شد. سپس در این فصل به این سؤال پاسخ داده خواهد شد که آیا می توان از متون اسلامی به استعاره ای دیگر برای سازمان دست یافت یا خیر؟ در انتهای این فصل نیز بخشی به افق های پیش روی استعاره امانت اختصاص داده شده و نکاتی پیرامون این مطلب ارائه خواهد شد؛ نکاتی که می توان آن ها را ایده هایی برای شکل گیری پژوهش هایی در حوزه ی مدیریت اسلامی دانست.

عناوین مهمترین فصول کتاب عبارتنداز: فصل اول: استعاره و شناخت استعاری، فصل دوم: استعاره ها در متون و علوم دینی،
فصل سوم: استعاره ها در ادبیات مدیریت و سازمان، فصل چهارم: امانت؛ استعاره ای برآمده از آیات و روایات، فصل پنجم: شرایط امانت داری و ویژگی های امین، فصل ششم: آثار و نتایج استعاره امانت، فصل هفتم: جمع بندی و نتیجه گیری.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما