loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کلام مفید در امامت امیرالمومنین (ع)

ناشر دلیل ما

نویسنده شیخ مفید

مترجم سید جواد حسینی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 312

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 33154 10003022
150,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

بی شک در تاریخ اسلام، بعد از بعثت رسول اکرم (ص) یکی از کلیدی ترین فرازها امامت امیرالمؤمنین (علیه السلام) و خلافتی ست که توسط برخی یاران پیامبر از جانشین برحق ایشان غصب شد. این ماجرا فراتر از بحث پوشیدن جامه ی خلافت توسط سه خلیفه نخست برای قریب به دو دهه بوده، چنانکه امیرالمؤمنین (علیه السلام) نیز در طول آن ایام به دلایل گوناگونی سکوت اختیار کردند.

آنچه به این مهم اهمیتی کلیدی می بخشد، تأثیریست که در شکاف میان مسلمین در ایام بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) داشته است. اگر از دیگر فِرق صرف نظر کنیم، لااقل میان دو شاخه اصلی جهان اسلام یعنی اهل تسنن و تشیع به مناقشه ای دیرینه و بسیار طولانی انجامیده است. مناقشه ای که متاسفانه صرفا کلامی یا نظری نبوده بلکه گاه به درگیری های عقیدتی توأم با خونریزی انجامیده است و البته در این روزگار نیز همچنان شاهد چنین درگیری هایی هستیم.

اهل تسنن در رابطه با بحث خلافت در طول سده های دور و نزدیک ادعاهای مختلفی مطرح کرده اند که برخی از آنها حتی آمیخته به ارجاعاتی قرآنی بوده اند تا با پوشاندن لباس فقهی پذیرفتنی تر جلوه کنند.

کتاب «کلام مفید» اثری ست معروف در همین رابطه، کتابی که به طرح ادعاهای اهل تسنن در رابطه با بحث خلافت پرداخته و سپس به پاسخ گویی به این ادعاها و رد شبهاتی که در خلافت امیرالمؤمنین (علیه السلام) پیش کشیده اند پرداخته است.

کتاب حاضر که به عنوان یکی از بهترین منابع در زمینه پاسخ به شبهات اعتقادی درباره امیرالمؤمنین (علیه السلام) شناخته می شود، در اصل به زبان عربی بوده و «الافصاح» نام دارد. این کتاب به خامه ی محمد بن محمد بن نعمان مشهور به شیخ مفید است. شیخ مفید در قرن چهارم تا اوایل قرن پنجم (۳۳۸ – ۴۱۳) می زیسته است و از متلکمان و فقیهای بزرگ شیعه بوده که شهرت او در تسلط برعلوم دینی و آیات الهی بسیار است.

عنوان کتاب در عربی به معنای روشن ساختن و اشاره به روشن ساختن حق درباره امامت امیرالمومنین (علیه السلام) دارد. شیخ مفید در این کتاب آیات و احادیثی که مخالفان برای اثبات خلافت ابوبکر، عمر و عثمان مطرح کرده اند ذکر کرده و سپس به پاسخ گویی آنها پرداخته است. شکل کتاب تا حدودی یادآور شیوه برخی فلاسفه برای طرح سوأل و جوابهای فلسفی است؛ به گونه ای که به یک یک نکات به شکلی دقیق و قابل فهم پاسخ داده شود. چنانکه گویی شیخ مفید مخاطب خود را آماده می ساخته که اگر در موقعیت بحث و حرف در این رابطه قرار گرفت، بداند که به هر سوأل و شبهه چگونه پاسخ گوید. به همین خاطر از ترکیباتی همانند: اگر کسی گفت، می گویند، می گوییم و... به عنوان باب ورود به هر شبهه و پاسخ گفتن به آن استفاده کرده است. این شیوه نه تنها به تمرکز موضوعی بیشتر روی یک یک شبهه ها انجامیده، بلکه این آمادگی را به وجود آورده که اگر مخاطب زمانی با یکی از این شبهه ها روبه رو شد بدون دشواری به ارائه استدلال بپردازد.

کتاب حاضر توسط سید جواد حسینی به فارسی برگردانده شده است. مترجم کتاب کوشیده در عین وفاداری کامل به متن ترجمه روان و نزدیک به فارسی معیار امروز را ارائه کند.

«کلام مفید» در هشت فصل نوشته شده است و پر این فصول هشت گانه به موضاعاتی همانند: تعریف امامت و شناخت امام، استناد به شواهدی تاریخی و روایی، اجماع مسلمانان بر امامت علی بن ابی طالب (علیه السلام)، رد ادعای مصونیت اصحاب سقیفه و پیروانشان از هرگونه خطا، اصحاب بیعت شجره و رضایت خداوند از آنان، شأن نزول آیات «لیستخلفنهم فی الارض»، «قل للمخلفین من الاعراب» و «من یرتد منکم عن دینه» در زمینه خلافت، مطرح کردن هفت آیه و استدلال های روایی و قرآنی در صدد اثبات حقانیت خلافت علی (ع) و...

فهرست آیات شریفه قرآن کریم پایان بخش کتاب «کلام مفید» است، اگر چه عنوان کلام مفید اشاره به شیخ مفید دارد؛ اما بی اغراق کتاب حاضر در بردارند کلماتی بسیار مفید هستند، مفید برای تمام شیعیان که که اعتقادات فطری آنها را به امامت با دانش فقهی کلامی آمیخته و قدرت پاسخ گویی به شبهات را بدانها می بخشد. اهمیت متن حاضر زمانی بیشتر جلوه می کند که توجه داشته باشیم که در این ایام وجود فضای مجازی باعث شده هرکسی بتواند به شکل گسترده ای نظرات یا احیانا شبهاتی را در زمینه های مختلف مطرح سازد. از دیگر سو نباید از جریان وهابیت غافل شد که در سالهای اخیر در فضای مجازی یا شبکه های ماهواره ای در زمینه شبهه آفرینی هایی از این دست، بسیار کار کرده است.
منبع: الف کتاب (alef.ir/bok)
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما