loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اسلام در یک نگاه

ناشر مدرسه الامام علی بن ابیطالب (ع)

نویسنده ناصر مکارم شیرازی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 112

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 33174 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
70,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

چند نکته پیرامون این کتاب:
1- ما مسلمانیم ولی آیا می توان تنها با نام «مسلمان» افتخار کرد و مسلمان بود یا این که اسلام بیش از هر چیز «آگاهی» و سپس «عمل» است:
آگاهی بر جهان بینی خاصی که برای اصلاح مسیر فکری و عملی انسان ها بپا خواسته، و دستورالعمل های نوین و حساب شده ای در کنار یک مکتب فکری به جهانیان عرضه کرده است.
آگاهی بر یک سلسله اصول اعتقادی و یک سلسله دستورات زنده عملی.
ولی متأسفانه بسیاری از مردم تنها به خاطر این که در دامان پدر و مادر مسلمان دیده به جهان گشوده اند، و یا بحکم این که در یک کشور اسلامی متولّد شده اند، و یا به هنگام انتخاب مذهب نام اسلام را زودتر شناخته اند و به آن دل بسته اند، خود را مسلمان می دانند.
بدیهی است مسلمان واقعی هرگز نمی تواند به اینها قناعت کند، زیرا اسلام چیزی نیست که از راه «وراثت» از پدران و مادران به فرزندان انتقال یابد، همچنین یک «مسأله نژادی و جغرافیایی» نیست که این عوامل برای پیدایش آنها کافی باشد، بلکه اسلام یک مکتب مبتنی بر «آگاهی و عمل» است. آگاهی بر جهان بینی و اصول اعتقادی خاص و عمل به دستورات نوین و حساب شده ای برای اصلاح مسیر فکری و عملی انسان ها، که در قالب یک مکتب فکری به جهانیان عرضه کرده است.
مسلمان واقعی باید حدّاقل، اطّلاعات قانع کننده ای از تعلیمات اسلام در اصول و فروع داشته باشد تا بتواند در برابر دو سؤال:
الف) اسلام چیست و چه ارمغانی برای بشر آورده است؟
ب) برای چه اسلام را پذیرفته است؟
پاسخ قانع کننده ای- هرچند فشرده و ساده باشد- ارائه داده و پس از آگاهی بر این اصول و تعلیمات، آنها را در زندگی فردی و اجتماعی خود بکار برد (عمل).
2- چون هدف از تألیف این کتاب، ارائه طرح نسبتاً جامعی از اصول اساسی تعلیمات اسلام بوده طبعاً مباحث آن بسیار فشرده مطرح شده است. در حقیقت این کتاب عصاره ای از کتاب های متعدّدی است که در رشته های عقاید و فقه اسلام نوشته شده است.
بحث هایی که در کتب مشروح اسلام در طیّ فصول متعدّدی مطرح شده، گاهی در این کتاب طی چند فراز یا چند خط آورده شده ولی با این حال سعی شده روح علمی بحث در قالب عبارات حساب شده روشنی حفظ گردد.
3- کوشش به عمل آمده که در طرح اصول عقاید اسلامی همه بحث ها مستدل باشد و هیچ موضوعی بدون دلیل ذکر نشود و در طرح فروع و احکام تا آن جا که ممکن بوده است اشاره به فلسفه تربیتی و اجتماعی آنها شده است تا خواننده را با بینش بیشتر به انجام آنها تشویق کند.
4- در طرح بحث های کتاب با این که از متون اسلامی (از آیات و احادیث پیشوایان) استفاده فراوان شده از ذکر عبارات عربی آنها (برای احتراز از سنگینی بحث) جز در موارد خاصی دور شده و از سخنان دانشمندان غربی تنها در چند مورد از مباحث نخستین استفاده گردیده است.
امید است این کتاب روشنی تازه ای بر افکار نسل جوان برومند و با هدف مادر مباحث اسلامی بیفکند و همچون مدخلی برای بحث های گسترده تر و اصولی تر مورد استفاده آنها قرار گیرد، و بتوانند اسلام را به عنوان یک مکتب بزرگ و خلّاق انسانی بشناسند و بیش از پیش به آن عشق بورزند و در راه آن فداکاری کنند؛ و برای تشکیل جامعه ای آباد، سالم و پر تحرّک از آن الهام بگیرند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما