loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سیگار پدیده مرگبار عصر ما

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 33177 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
5,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

فتوای تحریمِ صریحِ سیگار، که توسط مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدّ ظلّه) در اواخر نیمه اوّل سال 1382 منتشر شد؛ موج جدیدی در جامعه ایجاد کرد و به عنوان یک خبر داغ و نظریّه جدید فقهی، در گوشه و کنار مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. و لذا به صورت مکرّر و به اَشکال مختلف، استفتائاتی در این زمینه از محضر ایشان مطرح شد، و محافل علمی، مشتاق اطّلاع از مبانی و ادلّه این نظریّه بودند. بدین جهت معظّم له در تاریخ 1382/7/16، در پاسخ جمعی از طلاّب حوزه علمیّه، که خواهان توضیح بیشتری پیرامون فتوای فوق و ادلّه آن بودند، چنین مرقوم فرمودند:

بسم الله و له الحمد
«این جانب از چند سال پیش این فتوا را به صورت مشروط ذکر کرده بودم، و در رساله توضیح المسائل موجود است، که: «اگر کشیدن سیگار (و سایر دخانیات) به شهادت اهل اطّلاع ضرر مهمّی داشته باشد، حرام است». ولی اخیراً با شهادت و گواهی جمعی از پزشکان آگاه و اساتید متعهّد دانشگاه، و با توجّه به آمارهای تکان دهنده ای که از مرگ و میر ناشی از سیگار، و بیماری های خطرناکی که از آن نشأت می گیرد، به ما رسید، ثابت و مسلّم شد که خطرات مهمّ دود سیگار یک واقعیّت است، که حتّی فرزندان افراد سیگاری و معاشران آنها از آن در امان نیستند. لذا فتوایِ تحریمِ به طور مطلق را دادیم، و از خدا می خواهیم همه مسلمانان جهان، مخصوصاً جوانان عزیز را، که نخستین قربانیان این بلای خانمانسوز هستند، از شرّ آن حفظ کند، و با هوشیاری تمام مراقب خویش و اطرافیان و دوستان خود باشند. و إن شاءالله زنده بمانیم و ببینیم که جامعه ما از لوث وجود این دود آلوده پاک شده است».

حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مدّ ظلّه) سپس به فشرده ای از مدارک و مبانی این حکم شرعی اشاره کرده، و در ضمن بخش قابل توجّهی از نظرات کارشناسان اهل خبره را پیرامون خطرات سیگار و سایر دخانیات نقل کرده بودند، که در مباحث آینده بطور مشروح و مستند خواهد آمد.

فتوای تحریم سیگار رفته رفته جای خود را در میان اقشار مختلف جامعه، و حتّی مسلمانان خارج از کشور باز می کرد. این مطلب از سؤالات مکرّر مؤمنین، که از طرق مختلف به دفتر معظّم له می رسید، روشن و آشکار بود. گسترش این فتوا، و پرسش های فراوان پیرامون آن، اقتضا می کرد که مبانی و ادلّه آن به صورت فنّی تر، و با تفصیل و توضیح بیشتر بیان گردد. لذا حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مدّ ظلّه) در روز چهارشنبه 1384/10/14 درس خارج فقه خویش را، که در جمع طلاّب و فضلای فراوانی مطرح می شد، به این موضوع اختصاص دادند. مباحث مذکور پس از تنقیح، و ذکر اسناد و مدارک آن، به انضمام دو فصل دیگر، تقدیم شما خوانندگان عزیز می شود. امید آن که با مطالعه دقیق این مباحث، و رساندن آن به دیگران، شما هم در مبارزه با این عادتِ ناپسندِ غیر قابلِ توجیه سهیم بوده، و در آینده شاهد جامعه ای پاک و عاری از هرگونه دخانیات باشیم. إن شاءالله.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما