loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

میرزا کوچک خان

چهره های درخشان

ناشر موسسه فرهنگی مدرسه برهان (انتشارات مدرسه)

نویسنده عصمت گیویان

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 96

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

میرزا کوچک، بزرگ مردی در دوران معاصر است. الگویی برای زندگی انقلابی امروز ما، اسوه وطن پرستی، عزت طلبی و مسلمانی ظلم ستیز و مبارزی استکبار ستیز بوده که در راه هدف از بذل هیچ کوششی فروگذار نکرد و در این مسیر جان خود را نیز نثار کرد. این که چرا مردمی که با او آشنا بودند با وجود آن همه سختی و رنج، حاضر شدند تا همه چیز خود را در اختیار میرزا کوچک خان قرار دهند و این که میرزا چرا قیام کرد و چگونه در ابتدا موفق شد و در نهایت چگونه شکست خورد از مهمترین مسائل مطرح در تاریخ معاصر این سرزمین است که آشنایی آن به خصوص در شرایط کنونی برای نوجوانان و جوانان این مرز و بوم ضروری می نماید. توصیفات مقام معظّم رهبری نیز در مورد شخصیت میرزا مؤیدی بر این مدعاست، توصیفاتی نظیر اینکه فرمودند:
حرکت او یک حرت ویژه بود، صبغه مردمی و نجابتی که در کارش بود کم نظیر بود و در دوران معاصرش بی نظیر؛ رفتارش بر مبنای اسلام و اعتقادات دینی بود، حرکتش هم صد در صد اسلامی و ایرانی بود، با اجنبی در ستیز بود و استقلال مملکت را می خواست حفظ کند و یک نمونه مینیاتوری از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی را در محدوده خودش به وجود آورد.
این کتاب به صورت مختصر و مفید با قلمی روان و جذاب روایت داستان گونه ای از تاریخ زندگی و تحولات میرزا کوچک خان است در پایان کتاب هم 3 نامه مهم از میرزا که در اواخر نهضت خود به دیگران نوشته ذکر شده که مطالعه آخرین نامه که به سرکرده قشون قزاق بوده است حقیقتاً خواندی و عبرت آموز است.

فراز 1:
میرزا در جوانی طلبه بود و وقتی زمان مشروطه در تهران بود... اهل کشتی هم بود. در کشتی گیله مردی، پهلوانی بود. اسب سواری و کوهنوردی را خوب یاد گرفته بود. صدای خوبی هم داشت؛ آوازهای سوزناکی می خواند که شعر بعضی از آن ها هم از خودش بود. پدر بزرگ نوشته است در آوازهایش از اسب سواری که خواهد آمد و مردم را از فقر و تنگدستی نجات خواهد داد می گفت.
ص 32

فراز 5:
وجود خیانت های متعدد خودی ها و کارشکنی های فراوان روس و انگلیس در اغوا و فریب برخی از سران نهضت و شکست خیابانی در آذربایجان و تغییر و تحولات پایتخت و سر کار آمد سردار سپه و اتفاقاتی مانند این ها، باعث انحراف در برخی بزرگان نهضت جنگل شد، ولی میرزا به خاطر روحیه و اعتقادش هیچ وقت تسلیم نشد. فقط ...
برای جلوگیری از کشته شدن افراد بی گناه، یعنی برای اینکه برادرکشی نشود، میرزا به کوه پناه برد و ادامه نهضت را بعد از کشته شدن حیدرخان و لشکر کشی احسان الله خان و نقشه های خطرناک خائنی مثل خالو قربان و تسلیم شدن حاج احمد کسمایی و دکتر حشمت به صلاح ندید و تنها راه افتاد...
ص 69فراز 3:
در قسمتی از آخرین نامه خود پیش از شهادت به فرمانده قزاقی که محاصره اش کرده بود چنین نگاشته بود که:
از اینکه در خاتمه در خواست ملاقات کرده بودید عرض کنم، کسانی که داری شرافت قولی نیستند، ملاقات کردن با آن ها از قاعده عقل بیرون است. فقط بین ما و شما را باید خدا حکم کند.
کوچک جنگلی
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما