loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ره توشه نوکری: بیانات استاد حاج منصور ارضی در سلسله همایش های «پیش از محرم» جلسه ذاکرین حسین جان علیه السلام

به همراه رهنمودهای برخی علمای ربانی به روضه خوانان و مداحان

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مدح مومنین از جمله سنت های حسنه الهی است که خداوند متعال درقرآن کریم به کرّات بدان اشاره نموده است. چنان که در شب قدر پس از بر سر گذاشتن مصحف شریف، وارد است که بگویید: «الّلهم بِحقِّ هذاالقُرآن وَبحقِّ مَن اَرسَلتهُ بِه وَبحقِّ کُلِّ مومنٍ مَدحتَه فِیه...» رسالت مداحی امر عظیمی است که در راستای رسالت انبیاء و اولیاء الهی قرار می گیرد. مداح با لسان و لحن گیرای خویش به مدح و رثای خاندان عصمت و طهارت پرداخته و بدین طریق مردم را به سمت فطرت الهی شان سوق داده و دل ها را به نور محبت و مودّت آل الله فروزان و از تاریکی و ظلمت می رهاند.
استماع فضایل و مناقب انسان های الهی به همراه سوگواری از فقدان ایشان، دل ها را به خروش آورده، وجدان های خفته را بیدار ساخته، مظلوم را یاری و ظالم را رسوا می سازد. از این رو طاغیان و گمراهان هم چون خفاشان گریزان از نور همواره در پی کم سو نمودن این خورشید تابان بوده و هستند؛ غافل از آن که «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ»
روضه خوانی و مداحی اهل بیت علیهم السلام چنان منصب والا و با فضیلتی است که همواره مورد اکرام و تقدیر بزرگان دین قرار گرفته و در سیره و کلام علمای ربّانی ما نیز این امر مشهود و مبرهن است. علاوه بر این عالمان ولایی جهت بهره مندی بیشتر از چشمه زلال ولایت و ترویج این سنت حسنه خود نیز به روضه خوانی و عزاداری می پرداختند هم چنان که از مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی رحمة الله علیه نقل شده است: «در دوره ممنوعیت برگزاری مجالس عزای امام حسین علیه السلام در دوره رضاخان با آقای خمینی در حجره نشسته بودیم ایام عزای حسینی بود و مجالس ممنوع، دلمان گرفته بود تصمیم گرفتیم یک مجلس دو نفری تشکیل بدهیم، قدری ایشان روضه خواند و من گریه کردم قدری من روضه خواندم ایشان گریه کرد. قدری ایشان نوحه خواند و من سینه زدم و مقداری من نوحه خواندم و ایشان سینه زد.» هم چنین ایشان در نقلی دیگر فرمودند: «در ایام جوانی با تنی چند از طلاب علوم دینی، شب های محرم تا سحر با سینه زنی و گریه و زاری بر مظلومیت سیدالشهدا و اهل بیت پاکش علیهم السلام احیاء می گرفتیم و از جمله کسانی که در این مجلس شرکت می کردند امام خمینی بودند.»
در اینجا به محضر شریف مداحان و ذاکرین با اخلاص اهل بیت علیهم صلوات الله عرض می شود؛ بخشی ازکتاب «ره توشه نوکری» مشتمل بر فراز هایی از نصایح و اندرزهای ارزشمند و راهگشای برخی علمای ربانی است که مشفقانه و تکلیف مدارانه به روضه خوانان و اهل منبر ابراز لطف فرمودند و بخش دیگر این کتاب شامل نقطه نظرات معرفتی و مهارتی ذاکر دلسوخته اهل بیت علیهم السلام، استاد ارجمند حاج منصور ارضی است که در طی سال های متمادی در اجتماع ذاکرین و مادحین عزیز در همایش های پیش از محرّم بیان شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما