loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سوگندهای نهج البلاغه

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده نورالله علیدوست خراسانی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 532

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36332 10003022
266,000 239,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

اثر حاضر در مورد نقد و تفسیر سوگندهای حضرت علی ابن ابی طالب(ع)، امام اول شیعیان است که در نهج البلاغه آورده شده است. کتاب از یک مقدمه و پنج فصل تشکیل شده است. نگارنده در مقدمه پیرامون تردید دربارة مؤلف نهج البلاغه؛ دیدگاه های ابن ابی الحدید و جرج جرداق دربارة عظمت نهج البلاغه؛ اسناد و مدارک نهج البلاغه؛ تعریف سوگند و برخی از علل سوگندهای حضرت علی(ع) به خداوند به بحث پرداخته است.

در فصل اول در مورد سوگندهای مربوط به خلافت حضرت علی(ع) بحث شده است. نویسنده در این فصل بیان می نماید که یکی از مسائلی که در نهج البلاغه فراوان دربارة آن سخن به میان آمده مسأله اهل بیت(ع) و خلافت است که مقامِ ممتاز و فوقِ عادیِ اهل بیت(ع) و علوم و معارف آنها از یک منبع فوق بشری سرچشمه می گیرد و شرایط ولایت امور مسلمین در آنها جمع است. بر همین اساس در این فصل در مورد سوگندهای مربوط به اولویت حضرت علی(ع) نسبت به خلافت؛ سوگندهای مربوط به برخی از علل پذیرش خلافت؛ و سوگندهای مربوط به ویژگی های برجستة حضرت علی(ع) برای خلافت، بحث شده است. در فصل دوم در مورد سوگندهای مربوط به مدعیان خلافت بحث شده است. مباحث این فصل در مورد انصار و ادعای خلافت و سوگند امام (ع) دربارة جایگاه انصار؛ طلحه و زبیر و ادعای خلافت؛ و معاویه و ادعای خلافت می باشد. فصل سوم اختصاص به مردم کوفه دارد. در این فصل سوگندهای مربوط به مردم کوفه مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. مباحث مورد بررسی این فصل شامل سوگندهای امام درباره نکوهش از نافرمانی کوفیان و عواقب آن؛ و سوگندهای مربوط به علاقة حضرت علی(ع) به شهادت و یاد یاران با وفا می باشد. فصل چهارم در مورد سوگندهای مربوط به پیش گوئی های حضرت علی(ع) می باشد. در این فصل در مورد سوگندهای مربوط به پیشگویی حوادث آینده عراق؛ سوگندهای مربوط به پیشگویی حوادث آینده در مورد حکومت بنی امیه؛ و سوگندهای مربوط به پیشگویی آینده خوارج نقد و بررسی شده است. فصل پنجم نیز در مورد سوگندهای مربوط به فضایل و رذایل اخلاقی و مواعظ می باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما