215,000
تومان
10 ٪
193,500
تومان
افزودن به سبد خرید

سیاست گذاری اجتماعی در خاورمیانه: پویایی های اقتصادی، سیاسی و جنسیتی

دسته بندی: علوم سیاسی

ناشر: دانشگاه امام صادق (ع)

سال نشر: 1391

تعداد صفحات: 428

فروش پیامکی این محصول
معرفی کتاب
مشخصات
نظرات کاربران
بریده های انتخابی شما

معرفی کتاب

کتاب «سیاست گذاری اجتماعی در خاورمیانه» را سازمان ملل متحد با هدف بررسی نحوه شکل گیری گونه ای از سیاست اجتماعی در منطقه خاورمیانه منتشر کرده است.

پژوهش حاضر مساله سیاست اجتماعی منطقه خاورمیانه را در متن مباحث سیاسی، اقتصادی و جنسیتی بحث و بررسی می کند.

مهمترین ویژگی این کتاب ، انجام پژوهش های آن توسط نهادی بین المللی است . این کتاب تنها به وضعیت جاری مبحث سیاست اجتماعی نمی پردازد بلکه سیر تاریخی آن را هم مدنظر دارد و نظام اجتماعی منطقه یاد شده را دست کم از یک قرن پیش ریشه یابی می کند. همچنین بررسی این موضوع در متن تاریخی و بررسی سیاست، اقتصاد و نظام جاری کشورهای مهم منطقه خاورمیانه بر اهمیت مطالب این کتاب می افزاید.

مترجم کتاب جناب تاج مزینانی می گوید: بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام داده شده است ، متاسفانه نه تنها ترجمه های این حوزه بسیار اندک است بلکه اثر تالیفی هم در این زمینه وجود ندارد، از این رو با توجه به کمبود پژوهش های سیاست گذاری های اجتماعی تصمیم گرفتم این کتاب را که فصلی از آن به ایران اختصاص دارد، ترجمه کنم.

در فصل نخست کتاب که شاید بهتر بود در بخش نتیجه گیری عنوان شود، مقایسه ای میان ایران و سایر کشورهای خاورمیانه و حتی جنوب شرق آسیا ـ که تشکیل دولت رفاه در آن ها متاخرتر است ـ انجام شده که نکات قابل توجهی را بیان می کند.
این کتاب از منظر بیرونی به مسایل سیاست گذاری اجتماعی خاورمیانه می نگرد و افزون بر دیدگاه ها، نقدهایی را نیز عنوان می کند.

مباحث این کتاب در هشت فصل تنظیم شده است که از این میان می توان به «سیاست اجتماعی و توسعه تونس از زمان استقلال: دورنمای سیاسی»، «الجزایر: پیامدهای بحران ها، مراحل گذار و سیاست اجتماعی»، «سیاست اجتماعی در مراکش: تاریخچه، سیاست و توسعه اجتماعی»، «اقتصاد سیاسی سیاست اجتماعی در مصر»، «مشروطیت، تجدد و اسلام گرایی: اقتصاد سیاسی و سیاست اجتماعی در ایران» و «جنسیت و سیاست اجتماعی: حقوق خانواده و شهروندی اقتصادی زنان در خاورمیانه» اشاره کرد.

در بخشی از معرفی این نوشتار آمده است: «یکی از اهداف این کتاب بازگرداندن سیاست اجتماعی به عنوان موضوعی کانونی و محوری در تحلیل اصلاحات اقتصادی در منطقه منا(خاومیانه و شمال آفریقا) می باشد. کتاب حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا می توان از امکان پذیری سیاست اجتماعی توسعه ای، مبتنی بر شمول اجتماعی و دموکراتیک در بافت کشورهای منطقه منا سخن گفت؟ و آیا دستور کار بازیگران اجتماعی مختلف و مسیرهای توسعه کنونی در کشورهای مورد مطالعه حاکی از امکان پذیری دست یابی به این گونه از روابط بین دولت و جامعه است یا خیر؟»

اطلاعات کتاب

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام

برای ثبت بریده ای از کتاب لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام