loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اصول تفسیر و تأویل - جلد اول: مقایسه ای روشمند بین آراء علامه طباطبایی و برجسته ترین مفسران

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده سید کمال حیدری

مترجم مهدی گل بخش منشادی

تحقیق و تنظیم کتاب مسعود فکری

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 316

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 36930 10003022
157,500 141,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

نگارنده در اثر پیش رو به تبیین اصول تفسیر و تأویل پرداخته و به مقایسه روش علامه طباطبایی در مقایسه با روش تنی چند از مفسّران برجسته همت گمارده است.

کتاب از سه فصل تشکیل شده است.

در فصل اول با عنوان مروری بر زندگی علامه طباطبایی؛ در مورد شکل گیری شخصیتی، رشد بعد فلسفی و علمی، تأسیس مدرسة قرآنی و فلسفی، احیاء علوم عقلی و فلسفی، تربیت کردن عده ای از علما، زندگی شخصی و سلوک علمی او، تواضع شخصی و علمی، سلوک عرفانی، محبتش به اهل بیت، و وفات وی بحث شده است.

در فصل دوم با عنوان آثار و شخصیت علمی علامه طباطبایی؛ در مورد شخصیت علمی علامه طباطبایی، علامه طباطبایی در کلام آیت الله جوادی آملی، علامه طباطبایی در کلام علامه طهرانی، علامه طباطبایی و مقام تجرد عقلی، آثار علمی علامه طباطبایی، تلاش های علامه در زمینه نظریه معرفت، تلاش های علامه در زمینه فلسفه، مباحثات علمی و فلسفی با پروفسور هانری کربن، تعلیقات علامه بر بحارالانوار، المیزان فی تفسیر القرآن، و المیزان در کلام بزرگان بحث شده است.

فصل سوم در مورد اصول تفسیر و تأویل بحث نموده است.
ابتدا در مورد حجیه ظواهر قرآن کریم بحث شده است. در این قسمت در مورد دلایل قائلین و منکرین به حجیت ظواهر قرآن کریم بحث شده است.
در قسمت دوم فصل سوم با عنوان تفسیر قرآن به قرآن، در مورد تاریخ تفسیر قرآن، نظریة تفسیر قرآن به قرآن، جایگاه حدیث در تفسیر قرآن، نگاهی گذرا به تاریخ حدیث بعد از پیامبر(ص)، نقش پیامبر(ص) در فهم قرآن، جایگاه اهل بیت(ع) در فهم قرآن، جایگاه صحابه در فهم قرآن، جایگاه عقـل در فهم و تفسیر قرآن، قرآن و صورت های منطقی، شبهه ها و پاسخ آنها، نقش عقل بین تحمیل و به کارگیری، و رابطه بین تقوا و استدلال عقلی بحث شده است.
در قسمت سوم فصل سوم در مورد سخنان بزرگانی همچون غزالی، شیخ طوسی، ابن تیمیه، آلوسی، ابن عاشور تونسی، علامه طباطبایی، امام خمینی، و شهید صدر در فهم موضوع تفسیر به رأی بحث شده است.
در قسمت چهارم فصل سوم نیز در مورد معنای محکم و متشابه در قرآن، اقوال متعدد در زمینه محکم و متشابه، معنای ام الکتاب بودن محکمات، رؤیت قلبی در احادیث اهل بیت، و حکمت اشتمال کتاب بر متشابهات بحث شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما