loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

Religion And Peaceful Coexistence

ترجمه کتاب دین و همزیستی مسالمت آمیز

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

گردآورنده کتاب یونس نوربخش

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 194

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37194 10003022
97,000 87,300 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر ترجمه کتاب مجموعه مقالات منتخب هم اندیشی دین و همزیستی مسالمت آمیز که هر کدام از زاویه ای موضوع همزیستی و نقش دین در آن را مورد بحث قرار داده اند.

کتاب از هفت فصل تشکیل شده است.

در فصل اول با عنوان «نسبت جامعه شناسی و الهیات در راستای همزیستیِ اجتماعی سالم تر»؛ نگارنده تلاش کرده است تا به این پرسش پاسخ دهد که «چگونه فهم از نسبت میان جامعه شناسی و الاهیات می تواند به همزیستیِ اجتماعی سالم تر یاری رساند؟». بر همین اساس، در ابتدا سنخ های سه گانه ای از کیفیت فهم در خصوص نسبت میان جامعه شناسی و الاهیات بیان شده است: متضاد غیرقابل همزیستی با یکدیگر، متشابه، و متضاد قابل همزیستی با یکدیگر. پس از بررسی استلزامات هریک از سنخ های مذکور در رابطه با همزیستی اجتماعی، نسبت مطلوب تقریر شده است.

فصل دوم با عنوان «گفتمان حقوقی و آموزشی ایران در بازنمایی ملت ها، ادیان و کشورها»؛ با بهره گیری از روش تحلیل گفتمان به بررسی کلیه کتاب های درسی آموزشی در مقاطع راهنمایی و دبیرستان رشته انسانی به عنوان گفتمان آموزشی رسمی ایران درباره جایگاه و چگونگی بازنمایی ملت ها، ادیان و کشورهای جهان با تکیه بر مواد مرتبط در قانون اساسی کشور می پردازد. با توجه به نظریه های بازنمائی و ایدئولوژی در این تحقیق نشان داده شده است که گفتمان های حاکم در موضوع فوق نسبت به برخی کشورها مثل آمریکا و انگلیس در تمام مقاطع ثابت بوده و با توجه به ایدئولوژی اسلام گرایانه و حمایت از محرومین این گفتمان ها در نظام حقوقی و آموزشی به ویژه در مورد فلسطین و مردم مظلوم آن بازنمایی شده است.

نگارنده فصل سوم با عنوان «دین داری، رسانه ها و صلح طلبی»؛ بیان می دارد که با وجود فراهم بودن زمینه محیطی مناسب اعم از زمینه ای فرهنگی، حقوقی، و سیاسی، رسانه ها در جامعه دینی لزومآ دینی عمل نمی کنند و دلیل آن را جهل افراد به عمل مطابق با ارزش های دینی و ناتوانی از تشخیص مصداق، و تضاد ارزشهای دینی با منافع مادی و ترجیح منفعت مادی بر ارزشهای دینی از سوی روزنامه نگاران و مدیران خبری دانسته است.

فصل چهارم با عنوان «هماوایی ادیان در مصاف با فرآیندهای دگرگون ساز»؛ ضمن ارائه تعاریف «دین» و «فرآیند»، به بررسی نسبت آنها با ادیان پرداخته و سپس در أخذ مؤیداتی برای اثبات هماوایی ادیان در مصاف با این فرایندهای دگرگون ساز بحث نموده است.

نگارنده فصل پنجم با عنوان «همزیستی جهانی و رویکرد آینده اندیشانه به جنگ و صلح»؛ از میان سه پارادایم آینده نگرانه «تکرار تاریخ»، «قطع تاریخ» و «تکامل و درون زایی تاریخ»؛ دیدگاه سوم را با تفکیک لایه ای و همزمانی سه جریان تاریخی که شامل حرکت مردم، حرکت نخبگان و حرکت صاحبان قدرت های سیاسی و اقتصادی است را مورد تحلیل قرار داده و فرآیند تکاملی صلح و جنگ را در بستر این سه روند در جهان آینده بررسی نموده است.

نویسنده فصل ششم با عنوان «ادیان ابراهیمی: مشابهت ها و مغایرت ها»؛ سعی نموده است از طریق یافتن اشتراکات دینی راهی برای همزیستی جستجو نماید.

فصل هفتم با عنوان «مفهوم بردباری مذهبی در آموزه های قرآنی»؛ ابتدا ابعاد مختلف این مفهوم را در فلسفه سیاسی و حقوق بشر تبیین نموده؛ سپس می کوشد ابعاد مختلف مفهوم بردباری مذهبی را در آموزه های قرآن کریم بررسی کرده و مفاهیم گسترده و متعالی آن را روشن سازد.

فصل هشتم با عنوان «اقلیتهای دینی و همزیستی مسالمت آمیز آنها در جامعه اسلامی»؛ در آغاز به بررسی اصل همزیستی مسالمت آمیز از منظر قرآن و سنت پرداخته، سپس به بحث قرارداد ذمه، شروط آن، جزیه و ادله أخذ آن و نهایتاً به تعهدات طرفین و حقوق اهل کتاب از جمله حقوق و آزادیهای فرهنگی، مذهبی (حق انجام عبادت، آزادی عقیده و داشتن اماکن مقدس) حقوق سیاسی (حق آزادی بیان) و به حقوق قضایی و اقتصادی آنان پرداخته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما