loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تحلیل دعوت حضرت ابراهیم علیه السلام در قرآن کریم با رویکرد تربیتی

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده سید محمد دلبری

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 244

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37203 10003022
122,000 109,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این پژوهش با رویکرد تربیتی و با هدف معرفی حضرت ابراهیم و شناخت اصول تربیتی و روش های تربیتی حضرت در پنج فصل به رشته تحریر در آمده است. سئوال های این تحقیق عبارتند از: کدامیک از ویژگی های شخصیتی حضرت ابراهیم (ع) در شیوه های دعوت و ابلاغ رسالت ایشان بیشترین نمود را دارد؟ حضرت ابراهیم (ع) در امر دعوت، چه اصول تربیتی را مورد استفاده قرار داده اند؟ روش های تربیتی که حضرت ابراهیم (ع) در دعوت استفاده نموده اند چه بوده است؟ اهداف تربیتی سرگذشت حضرت ابراهیم (ع) در قرآن کریم چیست؟ همچنین فرضیه های تحقیق عبارتنداز: 1. از میان صفات و ویژگی های متعددی که قرآن کریم از حضرت ابراهیم (ع) بیان فرموده اند (حدود 20 صفت) صفات حلم، صدق و احسان بارزترین نمود را در شیوه های دعوت و ابلاغ رسالت ایشان داشته اند. 2. اصل رعایت تفاوت های فردی، اصل تدریج در تربیت، اصل ترغیب و اصل تهدید از جمله اصول تربیتی است که حضرت ابراهیم (ع) در امر هدایت استفاده نموده اند. 3. حضرت ابراهیم (ع) در امر هدایت از روش های مستقیم مثل پرسش و پاسخ و جدل و غیر مستقیم مثل دعا و ایفای نقش استفاده نموده اند. 4. مهمترین اهداف تربیتی داستان حضرت ابراهیم (ع) در قرآن، الگوسازی، بیان سنن الهی و ایجاد امت واحد اسلامی است.

تحقیق حاضر مشتمل بر پنج فصل است.

در فصل اول که تحت عنوان (کلیات) آمده است جایگاه حضرت ابراهیم (ع)، در دورة جاهلیت، در میان اهل کتاب و در میان سایر انبیاء الهی در قرآن کریم بررسی شده است و در پایان بحث مختصری پیرامون سوره ابراهیم (ع) و جایگاه ایشان در این سوره بیان شده است.

در فصل دوم صفات حضرت ابراهیم (ع) در قرآن استخراج شده و بیرون از متن و در سیاق آیات تبیین شده است.

در فصل های سوم و چهام ضمن بیان مهمترین اصول و شیوه های تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه متخصصان مسلمان، اصول و روش هایی که حضرت ابراهیم(ع) در دعوت و هدایت مشرکان نمود بارز دارند در قالب روش های مستقیم و غیر مستقیم بیان شده است

و بالاخره در فصل آخر به بیان اهداف داستان حضرت ابراهیم (ع) در قرآن کریم پرداخته شده است.

بر اساس یافته های این پژوهش، مهمترین شیوه های تعلیم و تربیت در داستان دعوت حضرت ابراهیم (ع) عبارت است از : الف: روش های مستقیم شامل پرسش و پاسخ و مجادله؛ و ب: روش های غیر مستقیم شامل مقایسه، الگویی، دعا و ایفای نقش. شیوه مشاهده نیز از دیگر روش ها در این دعوت است. نکته جالب توجه در شیوه های حضرت ابراهیم (ع) رویکرد ویژه ایشان به شیوه های غیرمستقیم در جریان دعوت است. این سنخ از شیوه ها در دعوت ایشان از اولویت برخوردار است.



داستان دعوت حضرت ابراهیم (ع) و تبیین شخصیت ایشان به صورت مفصل در قرآن کریم بیان شده است. حکمت الهی اقضا دارد که همه ی افعال صادر شده از ایشان برای دستیابی به اهداف عقلانی باشد. ذکر داستان حضرت ابراهیم (ع) در قرآن کریم از این قاعده مستثنا نیست . داستان حضرت ابراهیم (ع)، سه هدف اساسی زیر را پی جویی می کند : 1- ایجاد امت واحد اسلامی با محوریت حضرت ابراهیم (ع)؛ 2- الگوسازی درصفات پسندیده ی شکر ، صبر ، تولی و تبری؛ 3- بیان و استنباط احکام به خصوص احکام حج.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما