loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مفسر مصلح: نگاهی به روش تفسیری شهید مطهری

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده اباذر حبیبیان

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 160

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37417 10003022
73,500 66,200 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در این کتاب به صورت اجمال؛ به بررسی روش تفسیری شهید مطهری در آثارش پرداخته است.
شهید مطهری در تفسیر قرآن کریم از چند جنبه تحت تأثیر علامه طباطبایی بود.
یکی خود شخصیت علامه طباطبایی بود که روی شهید مطهری اثر فراوان گذاشته بود و شهید مطهری به عنوان یک استاد احترام ویژه ای برای او قایل بود؛
دوم رویکرد اجتماعی در تفسیر بود که المیزان نیز در واقع پاسخی به نیازهای زمان بود و شهید مطهری تحت تأثیر این رویکرد نیز قرار گرفت؛
و دیگر روش تفسیری علامه در المیزان که «قرآن کریم به قرآن کریم» بود و شهید مطهری با الهام از علامه از این روش در تفسیرش بهره برده است.

مؤلف در فصل اول با عنوان «تفسیر قرآن کریم در عصر جدید»؛ ابتدا به توضیح اجمالی این دو روش در تفسیر و ارتباط شهید مطهری و تفسیرش با آن پرداخته است و سپس به تفسیر قرآن کریم در دوران معاصر و جریان بازگشت به قرآن کریم در ایران اشاره کرده، جایگاه شهید مطهری را در این فرایند متذکر شده است.

در فصل دوم با عنوان «قرآن کریم شناسی شهید مطهری»؛ نگارنده از بین مباحث قرآن کریم شناسی شهید مطهری، مروری اجمالی بر موضوعات «انواع شناخت قرآن کریم»، «وحی»، «اعجاز» و «شرایط آشنایی با قرآن کریم» داشته است.

در فصل سوم با عنوان «ویژگی های روش تفسیری شهید مطهری»؛ نگارنده به برخی از این ویژگی ها در تفسیر شهید مطهری پرداخته است، البته با تذکر نسبت به این مطلب که این ویژگی ها نیز بی ارتباط با رویکرد تفسیری مفسر نمی تواند باشد، چرا که بیان گوینده و یا نویسنده تحت تأثیر استعداد، نیاز و فضای ذهنی مخاطب تغییر می کند، لذاست که متن داستان راستان با حاشیه های شهیدمطهری بر کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم متفاوت است، همین مسأله در بیان تفسیری استاد، خصوصاً در «آشنایی با قرآن کریم» لحاظ گردیده است.

نگارنده در فصل چهارم با عنوان «مباحث محوری در اندیشه قرآنی شهید مطهری»؛ در مورد جامعه در اندیشه قرآنی شهید مطهری؛ انسان از نگاه قرآنی شهید مطهری؛ و تربیت و اخلاق در اندیشه قرآنی شهید مطهری به بحث پرداخته است.

مؤلف در فصل پنجم با عنوان «تفسیر موضوعی در آثار شهید مطهری (بررسی موردی: حجاب در قرآن کریم)»؛ ابتدا در مورد کلیات تفسیر موضوعی بحث نموده و در ادامه به بررسی حجاب و پوشش در قرآن کریم پرداخته است.

کتاب در پنج فصل تحت عناوین زیر منتشر شده است.

فصل اول: تفسیر قرآنکریم در عصر جدید

فصل دوم: قرآن کریم شناسی شهید مطهری

فصل سوم: ویژگی های روش تفسیری شهید مطهری

فصل چهارم: مباحث محوری در اندیشه قرآنی شهید مطهری

فصل پنجم: تفسیر موضوعی در آثار شهید مطهری (بررسی موردی: حجاب در قرآن کریم)
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما