loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بررسی ابعاد فقهی - حقوقی اتانازیا با رویکرد حقوق کیفری

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده محسن آقاسی | محمدمهدی رحیمی

مستندساز محمد آشوری

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 260

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37423 10003022
130,000 117,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

مرگ آسان، مرگ خود خواسته، قتل ترحم آمیز، مرگ بدون درد، مساعدت در خودکشی، مرگ با عزت، همگی تعابیری اند که در زبان فارسی برای اُتانازیا، با توجه به مصادیق و شیوه های گوناگون تحقق آن به کار رفته است.

در این کتاب سعی و اهتمام نگارندگان بر آن است تا با تبیین مبانی و ریشه های اُتانازیا و انواع آن و بررسی سایر پدیده های مشابه، علاوه بر ارائه پاسخی مناسب به سؤالات مطروحه، بتوان رویکردی مناسب در این خصوص اتخاذ نمود.

بر همین اساس کتاب در دو بخش تحت عناوین «بررسی و شناخت اُتانازیا» و «اُتانازیا در شریعت اسلام و رویکرد کشورهای مختلف» به بررسی این موضوع پرداخته است.

بخش اول از دو فصل تشکیل شده است.
در فصل اول با عنوان «مفهوم، سیر تحولات و تعریف»؛ در مورد مفهوم قتل؛ مفهوم خودکشی؛ مفهوم اُتانازیا؛ پیشینه تاریخی و نمونه هایی از اُتانازیا؛ تعاریف عمومی و تعاریف حقوقی اتانازیا؛ ارکان تحقق جرم؛ ارکان تحقق اُتانازیا؛ بحث شده است.
در فصل دوم با عنوان «انواع اُتانازیا» در مورد انواع اُتانازیا از منظر مرتکب؛ انواع اُتانازیا از منظر قربانی؛ خودکشی با مساعدت پزشک و تقسیم بندی های مختلف آن بحث شده است.

بخش دوم نیز ار دو بخش تشکیل شده است.
در فصل سوم با عنوان «اُتانازیا در شریعت اسلام»؛ به بررسی مبانی اُتانازیا از دیدگاه فقه امامیه و فتاوی علماء و مراجع تقلیدی همچون آیت الله خامنه ای؛ آیت الله مکارم شیرازی؛ آیت الله علوی گرگانی؛ آیت الله صافی گلپایگانی؛ آیت الله سبحانی و آیت الله سیستانی پرداخته شده است. همچنین در ادامه به بررسی مبانی اُتانازیا در فقه عامه اقدام شده است.
در فصل چهارم با عنوان «رویکرد کشورها در قبال اُتانازیا»؛ بررسی اُتانازیا در حقوق موضوعه ایران و تجزیه و تحلیل ماده 268 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 و بررسی موضع موافقین و مخالفین تعمیم ماده 268 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 پرداخته شده است.
در ادامه نیز رویکرد کشورهای هلند؛ بلژیک؛ ایالات متحده امریکا؛ لوکزامبورگ؛ ژاپن؛ سوئیس؛ انگلستان و استرالیا در قبال اُتانازیا بررسی شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما