loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تعزیه

مجموعه مفاهیم بنیادین علوم انسانی اسلامی

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده حسن بشیر

ویراستار روح الله فیض الهی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 270

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 37463 10003022
135,000 121,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

مطالعه و بررسی مفاهیم دینی از منظرهای مختلف یکی از نیازهای مهم جهان معاصر است.
مفاهیم دینی در عین داشتن معنای ثابت و تحت اللفظی و صریح، می توانند نه از دیدگاه تغییر ماهوی، بلکه از منظر تغییرات معنایی حول محور اصلی، نوعی از تحول و تکامل را داشته باشند. این تحول معنایی حول محور اصلی، یک حرکت تاریخی است که تاریخ فرهنگی را تشکیل می دهد.

در این کتاب تلاش شده است که مفهوم «تعزیه» از دیدگاه ارتباطی ـ فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد.
تعزیه، در هر دورانی به دلیل غنی بودن معنایی، یک یا چند رویکرد از معناهای محتوای خود را به نمایش می گذارد.
این بازنمایی، نه تنها در قدرت معنایی آن نهفته است، بلکه در شیوه قرائت جامعه در هر دوره از تاریخ نیز بستگی دارد.
جامعه به مقتضای وضعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی، جلوه ای از جلوه های مختلف تعزیه را به نمایش می گذارد و آن جلوه را در خود و در جامعه برجسته می سازد. این شیوه از قرائت تعزیه در بسیاری از مواقع توانسته است که معنای اجتماعی آن را، به ویژه، در شیوه برخوردهای سیاسی و حکومتی و بطور کلی با قدرتمندان و زورگویان به معرض نمایش در آورد.

از این نظر، نویسنده تلاش نموده است که مفهوم «تعزیه» به مثابه یک مفهوم میان رشته ای، میان بحث های مربوط به «نمایش»، «ارتباطات»، «فرهنگ» و «دین» که در اینجا مقصود از دین، دیدگاه اسلامی است، مورد مطالعه و بررسی قرار دهد.

کتاب «تعزیه» علاوه بر پیشگفتار ناشر و مقدمه مولف از 6 فصل و چند مبحث مرتبط در هر فصل به شرح ذیل تشکیل شده است.

فصل اول با عنوان «حوزه های میان رشته ای و تحولات تاریخی تعزیه»، چیستی «فرهنگ عامه»، چیستی «نشانه شناسی» و چیستی «تحولات تاریخی» تعزیه، مورد مطالعه قرار گرفته است.

فصل دوم با عنوان «ارتباطات آیینی و چیستی تعزیه»، مسائل مربوط به ارتباطات آیینی و ویژگی ها و عناصر آن و نیز تعاریف مختلف مربوط به تعزیه بررسی شده است.

فصل سوم با عنوان «تعزیه و ارتباطات نمادین»، به مسائل نمادین تعزیه اشاره شده است و این جنبه از ارتباطات از جنبه های مختلف مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.

فصل چهارم با عنوان «تعزیه و رویکردهای فرهنگی و اجتماعی»، رویکردهای مختلف فرهنگی و اجتماعی تعزیه مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل پنجم با عنوان «تعزیه و ارتباطات میدانی (صحنه ای)، ویژگی های ارتباطات میدانی (صحنه ای) تعزیه، تحلیل نشانه های مختلف آن و بالاخره ارائه تحلیلی از یکی از صحنه های تعزیه مورد پوشش قرار گرفته است.

فصل ششم با عنوان «آسیب شناسی ارتباطاتی و آیینی تعزیه»، موارد مختلف آسیب شناسی ارتباطاتی و آیینی تعزیه به ویژه از دیدگاه های حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

بالاخره، «نتیجه گیری» کلی مطالعه انجام گرفته، ارائه شده است. در این نتیجه گیری مروری کلان بر مهمترین دست آوردهای تحقیقاتی صورت گرفته و چکیده ای از نتایج منعکس شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما