loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ادوار الاجتهاد عند الشیعة الإمامیة: دراسة منهجیة موضوعیة تواکب أدوار الاجتهاد

ناشر مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص)

نویسنده عدنان فرحان

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 360

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

اثر حاضر، بررسی و گزارش ادوار اجتهاد در «فقه شیعه امامیه» است. در ابتدا کلیات بحث از جمله تعریف و گسترده اجتهاد، مسائل اساسی در اجتهاد، مفهوم اجتهاد نزد فریقین و... مطرح شده است. در ادامه سیر تحول اجتهاد فقهی از زمان پیامبر اسلام (ص) و ائمه (ع) تا دوران معاصر مورد بحث قرار گرفته است.

نویسنده «ادوار اجتهاد» را بعد از عصر امامان به شش مرحله تقسیم کرده و در بررسی هر مرحله، تحول اجتهاد و علوم مربوط به آن را بررسی کرده و سرآمدان هر دوره را معرفی کرده است. دوره اول اجتهاد از پایان عصر امامت تا انتقال حوره علمیه شیعی به نجف توسط شیخ طوسی را در بر میگیرد و دوره دوم از زمان شیخ طائفه تا زمان محقق حلی را شامل می شود. مرحله سوم که دوران رشد و نمو حرکت اجتهادی است تا ظهور محقق کرکی و قرن دهم ادامه دارد. مرحله بعدی اجتهاد در فقه شیعی دوران عقل گرایی در اجتهاد است که با ظهور مکتب محقق اردبیلی شروع شده و تا ظهور وحید بهبهانی ادامه دارد. همزمان با این مرحله حرکت اخباری گری ظهور می کند که مشخصات آن در این کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده مرحله پنجم را که از قرن دهم آغاز می شود مرحله اعتدال و کمال علمی دانسته و مرحله ششم که با زعامت شیخ مرتضی انصاری بر مرجعیت شیعی شروع می شود را دوره نوآوری در فقه اجتهادی می نامد. مرحله ای که به زعم او تا امروز ادامه دارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما