loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تعزیه خوانی: حدیث قدسی مصایب در نمایش آئینی

مجموعه فرهنگ دینی و اندیشه سیاسی 3

ناشر امیرکبیر

نویسنده علی بلوکباشی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 200

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در بخش پیشگفتار، پیدایی و چگونگی شکل گیری تاریخی تعزیه خوانی و نیز بازتاب تعزیه خوانی بر دیواره نگاره های دوره صفوی توضیح داده شده است.

در بخش نخست این کتاب با عنوان «تعزیه خوانی: حدیث قدسی مصایب» به آیتم هایی همچون خاستگاه و زمان پیدایش تعزیه خوانی، تعزیه رفتاری آیینی، تعزیه تکرار تاریخ در اسطوره، صورت های ادبی و نمایشی تعزیه، تعزیه خوانی یک بازی نمایشی مقدس، تعزیه خوانی صورتی از نمایش های آیینی، ویژگی های تعزیه، کارکردهای روان-اجتماعی تعزیه، جاذبه و پذیرندگی تعزیه، ناسازگاری تعزیه خوانی با ساختار اجتماعی-فرهنگی جامعه کنونی، دگرگونی در عامل های نگه دارنده تعزیه و جایگزین یابی پرداخته است.
در بخش دوم با عنوان «تعزیه خوانی در دوره فتحعلی شاه» ، مباحثی نظیر مردم و تعزیه، دوره رونق تکیه سازی، گزاره نویسی خارجیان از تعزیه خوانی و جیمز موریه آورده شده است.

بخش سوم این کتاب به توصیفی از تعزیه عروسی قاسم پرداخته و در بخش چهارم نیز در قالب یک گفتگو با عنوان فراز و فرود نمایش قدسیانه تعزیه به این موضوع پرداخته است.

«در ادبیات مذهبی ایران، روح تراژدی از فرهنگ عاشورا و وقایع تاریخی کربلا نیرو و توان گرفته و شهادت مظلومانه ابرمرد تاریخ مذهب شیعه، امام حسین(ع) را در یک شکل نمایشی کم نظیر جهانی به تجلی درآورده است. از این رو، نمایش یا درام مذهبی ما شیعیان ایران به صورت تعزیه خوانی یا شبیه خوانی بر محور شهادت سالار شهیدان کربلا صورت می بندد.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما