loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

صمیمانه با همسران: راهکارهای پیشگیری و درمان طلاق عاطفی

ناشر نورالزهراء (س)

نویسنده محمدعلی قاسمی

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 268

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 39820 10003022
100,000 95,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

آنچه در کتاب صمیمانه با همسران می خوانید :

تعریف طلاق عاطفی و نشانه تشخیص آن

نقش تخریب کننده طلاق عاطفی بر روابط همسران و خانواده

زمینه های بروز و راه های پیشگیری و درمان طلاق عاطفی

تاثیر طلاق عاطفی در عرصه مسائل جنسی و…

ده ها نکته آموزنده برای جاودان ماندن عشق و علاقه روزهای نخست ازدواج

تفاوت های شدید فرهنگی
یکی از دلایل عمده طلاق عاطفی ، اختلافات فرهنگی همسران است ، نوعی تفاوت ارزشی که سبب می شود زن و شوهر از دو منظر گوناگون به مسائل نگاه کنند . اختلاف طبقاتی و فرهنگ و محیط متفاوتی که زن و مرد در آن رشد کرده اند مثل شهری و روستایی بودن معمولا تفاوت های فکری و معرفتی را رفم می زنند . فرهنگ ، نقش تعیین کننده ای در شکل گیری شخصیت افراد دارد ، محیط رشد و تربیت ، اعتقادات مذهبی ، سنت ها ، کودکی فرد ، خانواده همه و همه تفاوت هایی را جلوه گر می سازد که ممکن است سبب طلاق خاموش شود .
در زمان انتخاب همسر باید به نکات فوق توجه لازم مبذول شود . تا در همسران احساس تفاهم و همدلی بیشتری شکل بگیرد ؛ اما راهکار عملی گزینه ای دیگر است ، نکته در اینجاست که باید بینش های غلط را عوض کرد . آیا به واقع کسی با تحصیلات علمی بالاتر از شخصیت والاتری برخوردار است ؟ برای پی بردن به این نکته این حدیث زیبا را بخوانید که رسول گرامی اسلام (ص) به اباذر فرمود :
ای اباذر ! بدترین جایگاه در روز قیامت از آن عالمی است که علمش به او سودی نبخشیده است . اگر او با این هدف به دنبال علم برود که توجه مردم را به خود جلب کند ، روز قیامت بوی بهشت را هم استشمام نخواهد کرد . ( صفحه 60 )

عوامل خارجی طلاق عاطفی
اکنون به بررسی عواملی خواهیم پرداخت که از دسترس همسران و دخالت شخصی آنان بیرون است و در عین حال اسباب طلاق عاطفی را مهیا می کند .
دخالت دیگران
در بسیاری از مواقع ، دخالت اقوام ، آشنایان ، والدین زن یا مرد و یا دوستان باعث شعله ور شدن آتش اختلافات در میان زن و شوهر ها شده ، اگر سبب جدایی رسمی آنان نگردد ، زمینه ساز طلاق عاطفی و جدایی روحی آنان خواهد شد . از آن جایی که معمولا نصایح راهنمایی های دیگران بر اساس قواعد روان شناختی و دینی صورت نمی گیرد و تنها از سر دلسوزی و ناآگاهانه انجام می پذیرد ، این گونه نصایح ، آسیب های فراوانی به روابطه محبت آمیز زن و شوهر ، وارد می سازد .
یکی از انواع دخالت ناپسند دیگران ، آفات زبانی است که در شکل های مختلفی چون : سخن چینی ، غیبت ، تهمت ، دلسوزی های بی مورد و راهنمایی های بدون شناخت و سنجش جلوه گر می شود و گاه زندگی افراد را به بحران و از هم گسیختگی مبتلا می کند . در بستر روایات ، اشخاصی با چنین رفتارهای ناپسند ، مومن واقعی نیستند ؛ امیر مومنان (ع) در بیان صفات مومنان می فرماید : مومن حقیقی در چیزی که مربوط به او نیست دخالت نمی کند . ( صفحه 91 )

آراستگی همسران
آراستگی همسران برای یکدیگر یک عامل بسیار موثر در پیشگیری از طلاق عاطفی قلمداد می شود . برخی تصور می کنند که آراستگی تنها وظیفه بانوان است ؛ امام این تصوری کاملا مردود است ، در آموزه های دینی ، این ویژگی اشتراکی برای زوجین توامان ذکر شده است ؛ امام صادق (ع) می فرماید : در روابط زن و شوهر ، مرد به سه چیز نیازمند است که یکی از آن ها آراستگی ظاهری همسرش در مقابل دیدگان است ، هم چنین زن نیز به سه چیز نیازمند است که یکی از آن ها آراستگی همسرش در مقابل دیدگان وی است . این دستور زیبا بسیار مهم و کلیدی تخصیص بردار نیست و درباره همه همسران و در همه زمان ها حتی در سنین بالا ، لازم الاجراست ؛ زیرا طبیعت و فطرت آدمی به سوی آراستگی متمایل است و این ویژگی برای او بی نهایت ارزشمند محسوب می شود . ( صفحه 147 )

سپاسگزاری از همسر
هر انسانی از صمیم قلب دوست دارد که از توجه و محبتی که به او بذل می شود ، قدردانی کند و از سوی دیگر باز می طلبد که اگر کار نیکی انجام می دهد ، مورد شکر گزاری قرار گیرد . این موضوع در رابطه با همسران ، از اهمیت افزون تری برخوردار است . امام صادق می فرماید : بهترین زنان شما ، آن بانویی است که اگر به او چیزی دهند ، سپاسگزاری می کند و اگر از او بازگیرند ، راضی باشد . ای بانوی بزرگوار ! مرد شما نیازمند قدردانی و تشکر شماست ، پس با تبسم لبخند و تشکر می توانید به او بگویید که قدر زحماتش را می دانید ، مردان زمانی که از سوی همسر و خانواده مورد تمجید قرار می گیرند ، با توان بیشتری برای خانواده به کار و فعالیت ادامه می دهند . ( صفحه 220 )
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما