loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چالش های همگرایی در خلیج فارس؛ کنکاشی در رویارویی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و راهبرد سیاسی آمریکا در منطقه خلیج فارس

ناشر نشر مقاومت

نویسنده عزیر غضنفری

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 200

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

هدف کتاب، بررسی رویکرد منطقه گرایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس است؛ هم چنین ترسیم چگونگی تاثیرگذاری سیاست خارجی ایران در حوزه خلیج فارس و شناساندن مهم ترین چالش دیپلماسی همگرایی منطقه ای ایران در این منطقه، از دیگر اهداف این کتاب به شمار می رود.
فرضیه پژوهش نشان می دهد که جهت گیری های آرمان گرایانه سال های ابتدایی شکلگیری انقلاب اسلامی، راهبرد سیاست خارجی ایران با اتمام جنگ تحمیلی و آغاز دهه 70 دچار تغییراتی شده است. به این معنا که تحولات به وقوع پیوسته سبب شده، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از آرمان گرایی به تلفیق آرمان گرایی و عمل گرایی و تمایل به ائتلاف سازی تغییر پیدا کند؛ اما علی رغم سیاست های اعلامی و اعمالی ایران برای تحقق ترتیبات امنیتی، سیاسی و اقتصادی در منطقه خلیج فارس مبنتی بر مشارکت جمعی کشورهای این حوزه، استراتژی منطقه آمریکا در خلیج فارس، بویژه پس از حوادث 11 سپتامبر به عنوان عامل بازدارنده راهبرد منطقه گرایی ایران نقش ایفا کرده است.
بر اساس یافته های تحقیق، ترتیبات امنیتی، سیاسی خلیج فارس، پس از حوادث 11 سپتامبر متأثر از 3 جریان اصلی بوده است. نخست اعمال نفوذ و حضور هژمونی آمریکا در منطقه. دوم: سیاست انفعالی کشورهای عربی و سوم: راهبرد جمهوری اسلامی ایرا با هدف ارتقاء جایگاه منطقه ای و تلاش برای استقرار ترتیبات امنیتی بدون دخالت کشورهای بیگانه. مجموعه این شرایط متعارض، چشم انداز همگرایی منطقه ای در حوزه خلیج فارس را با ابهاماتی مواجه ساخته است.

برای بررسی فرضیه تحقیق کتاب به سه بخش تقسیم شده است.
در بخش اول مفهوم همگرایی، انواع همگرایی و نظریه های همگرایی برای نشان دادن زمینه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تحقق همگرایی منطقه ای و هم چنین چارچوب تحلیلی ساختار کارگزار، با این هدف که الگوی مناسبی برای بررسی سیاست خارجی منطقه ای ایران در خلیج فارس تلقی می شود آورده شده است.
در بخش دوم ضمن بررسی شاخصه های سیاسی، فرهنگی و امنیتی منطقه خلیج فارس به ارزیابی امکان سنجی توسعه همگرایی در خلیج فارس و نیز موانع گوناگون همگرایی منطقه ای اشاره می شود.
در بخش سوم، با استفاده از روش و نظریه ساختار کارگزار، از یکسو تاثیرات و رویکرد همگرایانه سیاست خارجی ایران در حوزه خلیج فارس تشریح شده است و از سوی دیگر، استراتژی منطقه ای در خلیج فارس پس از 11 سپتامبر به نام خاورمیانه بزرگ و راهبرد منطقه ای آمریکا پس از برجام به عنوان موانع اصلی سیاست همگرایی جمهوری اسلامی ایران، آورده شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما