loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جلسه شعر

یاداشت هایی درباره شعر و محافل شعری

ناشر شهرستان ادب

نویسنده اسماعیل امینی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 228

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 47498 10003022
168,000 151,200 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

اسماعیل امینی شاعری است که هم در ساحت طنز نامدار است، هم معلم است و ادبیات می آموزاند. کتاب «جلسه شعر» فراهم آمده از یادداشت هایی است که در باره ی شعر و جلسات شعر نوشته است و به تدریج در مطبوعات منتشر شده.
یادداشت هایی کوتاه با لحنی معلمانه و آمیخته به طنز که تجربه های سالیان حضور او در جلسات شعر را به دوستداران شعر منتقل می کند.

به زعم او، بسیاری از کسانی که به جلسات شعر می روند، حتی برخی از کسانی که جلسات را اداره می کنند، چندان با بحث های شفاهی و محفلی خو گرفته اند که کمتر به سراغ مطالعه ی منابع و مراجع معتبر می روند.
هدف امینی برای انتشار این یادداشت ها، گشودن راهی است برای تامل در فراز و فرودهای مباحث ادبی و برانگیختن شوق به مطالعه جدی کتاب های معتبر.

عناوین برخی از این یادداشت ها از این قرار است: «کشف شاعرانه چیست؟»، «تداعی و تبادر در شعر»، «شعر سیاسی، شعر بودار»، «شعر خاله زنکی» و «رسم شعر مذهبی این نیست».

در یکی از یادداشت های کتاب می خوانیم:
گاهی برخی تقدّس موضوعی شعر را برای پوشاندن ضعف های شعر وسیله قرار می دهند و مثلاً می گویند: «این شعر درباره ی حماسه کربلاست. آیا به نظر شما حماسه کربلا مهم تر است یا کشف شاعرانه؟!» این مانند آن است که کسی با خطّی نازیبا آیات قرآن کریم را بنویسد و در مقابل انتقادات، بگوید که: «آیات قرآن مهم تر است یا خوش نویسی؟»

یا در یکی دیگر از یادداشت های امینی در این کتاب آمده است:
زبان شعر، گاهی شبیه زبان معمولی است و گاهی با آن تفاوت دارد. ولی دشواری و آسانی زبان نیست که ارزش شعر یا توانایی شاعر را تعیین می کند. حتّی می توان گفت که ساده نوشتن، گاهی بسیار سخت تر از دشوارنویسی است و هستند شاعران کم تجربه ای که تلاش می کنند کاستی های شعرشان را با دشوارنویسی بپوشانند. همچنین بسیاری از بزرگان شعر در دوران پختگی و اوج شاعری خود، به زبانی ساده و روان، شعر می سرایند؛ زیرا زبان شعر به هر حال برگرفته از زبان مردم است در تمام گونه ها و طبقات زبانی. و شاعر توانمند کسی است که به تناسب موضوع و مضمون شعر، بتواند از گونه های مختلف زبانی بهره بگیرد.

در مطلب «بدانید که من شاعرم!» نوشته است:

«من شاعرم اما کسی از شاعر بودنم خبر ندارد. حتی اعضای خانواده ام کارم را چندان جدی نمی گیرند. اگر شعرهایم را در مطبوعات منتشر کنم، همگان می پذیرند که من شاعرم... من شاعرم و از دوستان و همکارانم خواسته ام که در اینترنت برایم تبلیغ کنند و انجمنی برای هواداران شعرهای من تاسیس کنند.من شاعرم و اخیراً پس از یکی دو سال شاعری! مدعی شده ام که چندین دوره شاگرد تعلیم داده ام و با شاگردان هر دوره عکس یادگاری هم گرفته ام. من شاعرم و به تدریج به مرتبه ای رسیده ام که احساس می کنم می توانم درباره ی همه چیز اظهار نظر کنم؛ از سیاست و اقتصاد تا فلسفه و دین و حتی ورزش و انرژی هسته ای و تغذیه ی سالم و بهداشت فردی... من شاعرم و سرم خیلی شلوغ است. مصاحبه با خبرگزاری ها، دیدار با آدم های مطرح و مقامات بالا، سفرهای داخلی و ترجیحاً خارجی، عکس انداختن با حالت شاعرانه و ... آن قدر وقت مرا می گیرد که فرصت چندانی برای مطالعه و تامل ندارم. من فقط شعر می گویم و می کوشم به همگان اعلام کنم که: «من شاعرم».»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما