loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

رویارویی غرب معاصر با جهان اسلام

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 5016 10003022
105,000 94,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب رویارویی غرب معاصر با جهان اسلام، با انگیزه بررسی نظریه پردازی های مختلف پیرامون تعارض، ستیزش، مقابله و یا اشکال دیگری از جهت گیری سیاسی و استراتژیک کشورها بر اساس نشانه های رفتاری به چاپ رسیده است. نویسنده ابراهیم متقی تلاش کرده تا با نگارش فصول چهارگانه کتاب نشانه های رفتاری کشورهای جهان غرب و واحدهای سیاسی خاورمیانه را مورد توجه قرار دهد.
کتاب رویارویی غرب معاصر با جهان اسلام، دارای چهار فصل است: در فصل اول «بررسی مبانی فرهنگی و هنجاری غرب معاصر» به بررسی رسالت گرای کشورهای جهان غرب، برتری طلبی جهان غرب، هنجارسازی جهانی، جهان گرایی در هنجارها و ادبیات غربی، دشمن سازی غرب در جغرافیای جهان اسلام، بازسازی بحران معنا در جهان غرب و مذهب گرایی به عنوان نماد هنجاری جهان غرب پرداخته شده است.
نویسنده در فصل دوم با نام «استراتژی جهان غرب در برخورد با جهان اسلام» مطالبی هم چون؛ متهم سازی بازیگران جهان اسلام به تروریسم و خشونت گرایی، کنترل گرایی جهان غرب بر حوزه های ژئوپلتیکی جهان اسلام، هژمونی گرایی غرب و تعارض امپریالیستی با جهان اسلام، عملیات روانی علیه کشورهای جهان اسلام، تعارض گرایی جهان غرب با اسلام گرایی، تخریب سازنده علیه واحدهای جهان اسلام، عملیات پیش دستی کننده جهان غرب علیه کشورهای اسلامی و ... را بررسی می کند.
«شاخص ها و عناصر تشکیل دهنده اسلام سیاسی» عنوان فصل سوم است که شامل مطالبی مانند؛ ابهام و نگرانی اسلام سیاسی از کارکرد جهان غرب، تفاوت گرایی اسلام سیاسی با «دیگری»، مقابله با سلطه گرایی غرب در تفکر سیاسی اسلام معاصر، ایجاد حس خودآگاهی اسلامی به عنوان زیرساخت هویت اسلامی، بازنمایی رویکرد اصلاح طلبی در اسلام سیاسی، هنجارسازی در جهان اسلام و محیط پیرامونی و احیاگرایی دینی و هویتی می شود. بسیاری از ادبیات سیاسی موجود که تبیین کننده روابط غرب و جهان اسلام است، براساس «استراتژی کلان» تنظیم شده اند. چنین رهیافت هایی منجر به ظهور نشانه هایی از تعمیم مسائل فرهنگی به موضوعات ایدئولوژیک و استراتژیک شده است
فصل چهارم «سازوکار و فرایند مقاومت اسلام سیاسی در برابر تهدیدات غرب» به بررسی باز تأسیس هویتی و رفتاری اسلام گرایی، ثبات سازی ساختاری نظام های سیاسی در جهان اسلام و حل مسالمت آمیز اختلاف های منطقه ای و بین المللی می پردازد. نویسنده در این پژوهش «نشانه های رفتاری» کشورهای جهان غرب و واحدهای سیاسی خاورمیانه را مورد توجه قرار داده و نظریه پردازی های مختلف درباره تعارض، ستیزش، مقابله و یا اشکال دیگری از جهت گیری سیاسی و استراتژیک کشورها بر اساس نشانه های رفتاری را مورد بررسی قرار می دهد.

به طور کلی، ادراکات در جهت گیری و کنش سیاسی به عنوان زیربنای رفتاری کشورها تلقی می شود. زمانی که طیف گسترده ای از ایستارها و تصورات ذهنی با واقعیت های عینی ترکیب شوند، شکل خاصی از ادراکات سیاسی و ایدئولوژیک به وجود می آورند. بنابراین، پژوهش موجود با روش استقراری انجام گرفته و نشانه های تعارض یا همکاری به عنوان گروه شاهد محسوب می شود. تاریخ سیاسی و فرایند های رفتاری کشورها در نظام بین الملل می توانند تعیین کننده الگوهای جدال یا همکاری تلقی شوند.

سرفصل های کتاب رویارویی غرب معاصر با جهان اسلام عبارتند از:
فصل اول: بررسی مبانی فرهنگی و هنجاری غرب معاصر
فصل دوم: استراتژی جهان غرب در برخورد با جهان اسلام
فصل سوم: شاخص ها و عناصر تشکیل دهنده اسلام سیاسی
فصل چهارم: سازوکار و فرایند مقاومت اسلام سیاسی در برابر تهدیدات غرب

در مقدمه کتاب رویارویی غرب معاصر با جهان اسلام آمده است:
تا کنون رهیافت های تبیین کننده روابط جهان غرب با دنیای اسلام بر اساس قالب ها و شاخص های فلسفی ارائه می شد. بسیاری از ادبیات سیاسی موجود که تبیین کننده روابط غرب و جهان اسلام است، براساس «استراتژی کلان» تنظیم شده اند. چنین رهیافت هایی منجر به ظهور نشانه هایی از تعمیم مسائل فرهنگی به موضوعات ایدئولوژیک و استراتژیک شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

فتحی

عالی

4 مهر 1396

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما