loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نسخه بدلی: بررسی مقایسه ای قوانین و مشوق های جمعیتی در غرب و ایران

جنگ جهانی جمعیت 2

ناشر خیزش نو

نویسنده صالح قاسمی

ویراستار رضا بیات

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 130

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب پژوهشی «نسخه بدلی» دومین مجلد از مجموعه هفت جلدی «جنگ جهانی جمعیت» نوشته «صالح قاسمی» نویسنده و پژوهشگر حوزه جمعیت ایران و جهان، با موضوع مقایسه سیاست های جمعیتی و مشوق های فرزندآوری در کشورهای غربی و ایران می باشد.

کتاب حاضر در دو فصل نگاشته شده است. نگارنده در فصل نخست به بازخوانی و مرور سیاست های حمایتی و مشوق های جمعیتی برای افزایش فرزندآوری در کشورهای مختلف جهان و به ویژه جوامع غربی پرداخته است.

نویسنده، در ادامه در فصل دوم کتاب «نسخه بدلی» سیر دگرگونی سیاست ها و مشوق های جمعیتی در ایران را بازخوانی و بررسی کرده و آن را با مشوق های فرزندآوری کشورهای غربی مقایسه می کند.

«کمیت و کیفیت جمعیت کشورهای جهان در چند دهه گذشته از موضوعاتی است که نظام سلطه به شکلی هنرمندانه آن را مدیریت کرده است و با اعمال الگوهای دوگانه و هدفمند، از سویی درصدد کاهش و مدیریت جمعیت اغلب کشورهای جهان و خصوصاً جوامع مسلمان همچون ایران هستند و از سوی دیگر افزایش جمعیت و اصلاح هرم سنی کشورهای غربی تشکیل دهنده ساختار جهانی قدرت را دنبال می کنند. بسیاری از کشورهای غربی در دهه های شصت و هفتاد میلادی از تغییرات خطرناک هرم سنی در جوامع خود نگران شدند و سیاست گذاری های جامعی را در مسیر اصلاح رفتار باروری خانوادهها و حفظ ساختارهای اجتماعی خود با ترمیم هرم سنی در کشورهایشان آغاز نمودند.

وقتی در سال 1372 شمسی (1994م.) قانون جامع تنظیم خانواده در ایران تصویب و با تمام قوا اجرا می شد، متولیان و مجریان اصلی این قانون با استقبال گسترده و تشویقهای هیجانبرانگیز نهادهای بین المللی روبرو شدند تا جایی که چندین جایزه بین المللی جمعیتی به برخی اساتید دانشگاهی و مدیران دولتی مجری این قانون اعطا گردید، ولی وقتی در سال 1393 شمسی (2015م.) هم زمان با اجرای قوانین حمایتی غرب از جمعیت و خانواده، جمهوری اسلامی ایران نیز سیاست های جمعیتی گذشته را تغییر داد و به دنبال توقف سیاست تحدید نسل برآمد، فریاد اعتراض و اعلان خطر همان کشورها و مجامع بین المللی بلند شد.

برای فهم بهتر این استانداردهای چندگانه به سؤالات و گزاره های زیر توجه بفرمایید؛ آیا می دانید در نروژ مرخصی زوج هایی که بچه دار می شوند با دریافت صد درصد حقوق از 47 هفته به 49 هفته و با دریافت هشتاد درصد حقوق از 57 هفته به 59 هفته افزایش یافته است؟ آیا می دانید در بسیاری از کشورها مانند آلمان، لهستان، ایتالیا، ایالات متحده و ... دسترسی به روش ها و وسایل پیشگیری از بارداری را دولت به هیچ وجه پشتیبانی نمی کند و سال هاست که سیاست قطعی این کشورها حمایت از باروری مبتنی بر افزایش جمعیت است؟ آیا می دانید در کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و بسیاری از کشورهای دیگر که سیاست هایشان در جهت افزایش جمعیت است، زایمان ها به طور طبیعی اتفاق میافتد و سزارین انتخابی ممنوعیت قانونی دارد؟ آیا می دانید رتبه نرخ فرزندآوری کشورهایی مانند فرانسه، انگلیس و امریکا که ما را به کنترل بیشتر جمعیت ترغیب میکنند، از نرخ باروری جمهوری اسلامی ایران بالاتر است و کاهش شدید نرخ باروری در ایران در دهههای هشتاد و نود میلادی هم زمان با افزایش نرخ باروری در این کشورها بوده است؟ ناگفته پیداست که نظام سلطه در اقدامی کاملاً هدفمند و هوشمند، جمعیت کشورهای جهان را به دو دسته «جمعیت خوب» و «جمعیت بد» تقسیم نموده و با اعمال مخفیانه سیاستها و استانداردهای دو و چندگانه درصدد مدیریت و کنترل جمعیت کشورهای شرقی و جوامع مسلمان همچون جمهوری اسلامی ایران بوده است و همزمان هدف اصلاح رفتار خانوادهها و افزایش جمعیت کشورهای غربی را دنبال میکند.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما