loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مبانی حریم خصوصی (بر اساس منابع اسلامی)

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 54626 10003022
26,000 24,700 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حاضر به عنوان منبع تحقیقی برای پژوهشگران، طلاب و دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی و به منظور استفاده مسئولان مربوط در قوای مقننه، مجریه و قضاییه تهیه و تدوین شده است. امید است مورد استفاده علاقه مندان قرار گیرد.

در فرهنگ غرب که اصولی مانند اصالت فرد و خودمختاری بشر ـ با تفسیر خاصّی از آن ـ مقبول افتاده است، حریم خصوصی یک اصل حقوقی با پایه های استوار فلسفی تلقی می شود. ولی آیا اسلام که به این اصول و مبانی نگاه دیگری دارد می تواند حقوق شهروندان برای برخورداری از حریم خصوصی را تأیید کند و حوزه ای از زندگی شخص را خارج از قلمرو دخالت دولت و شهروندان بداند؟ در فقه اسلامی، احکام فراوانی وجود دارد که به حریم خصوصی و قلمرو آن مربوط می شود، در تحلیل این احکام، ابتدا باید اصول و مبانی آن را شناخت. متأسفانه نه تنها در این موضوع، بلکه در موضوعات فقهی فراوانی خلأ تحلیل مبانی و استنتاج احکام بر اساس آن وجود دارد. البته بررسی مبانی حریم خصوصی، بدون در نظر گرفتن قلمرو اختیارات دولت اسلامی، به سرانجام نمی رسد و نظریه ای که مراقبت از اجرای احکام شرعی در زندگی شهروندان را بر عهده دولت می داند، قهراً گستره حریم خصوصی را به حداقل کاهش می دهد، چه اینکه «امر به معروف و نهی از منکر» از جمله مسائلی است که در این گستره کاملاً مؤثر است و برای ارائه تصویر روشنی از حریم خصوصی بر اساس فقه اسلامی، به ناچار باید مرزبندی دقیقی در این باره انجام شود.

کتاب حاضر به عنوان منبع تحقیقی برای پژوهشگران، طلاب و دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی و به منظور استفاده مسئولان مربوط در قوای مقننه، مجریه و قضاییه تهیه و تدوین شده است. امید است مورد استفاده علاقه‌مندان قرار گیرد.

فصل اول: تبیین مفاهیم
فصل دوم: تحلیل مبانی حریم خصوصی
فصل سوم: مبنای فقهی حریم خصوصی
فصل چهارم: قلمرو حقوق و تکالیف شهروندان
فصل پنجم: قلمرو حقوق و تکالیف دولت اسلامی
منابع و مآخذ
نمایه ها
آیات و روایات
اعلام
موضوعات
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما