loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نسیم سحر: مجموعه احادیث ابتدای درس خارج فقه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله)

احادیث منتخب از کتاب النوادر

3 (2)
خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 56892 10003022
55,000 49,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب نوادر راوندی، یکی از کتابهایی است که قرنهاست مورد استفاده است. مؤلف این کتاب شریف، سید ابو الرضا ضیاء الدین، فضل الله بن علی بن عبید الله حسینی راوندی از علمای نام آور و از مشایخ بزرگ شیعه در قرن ششم هجری است. او از مشایخ ابن شهر آشوب و منتجب الدین بن بابویه و شیخ محمد بن حسن طوسی، پدر خواجه نصیر الدین طوسی و اکثر علمای بزرگ دوران خود بوده است. نام وی پیوسته در کتابهای تراجم و علم رجال با احترام یاد می شود و شخصیت ایشان مورد احترام علمای شیعه است.

کتاب نوادر شامل بیش از 130 روایت در موضوعات مختلف فقهی و اخلاقی است. این کتاب -به جز بخش کوچکی از آخر آن- گلچینی از روایات اخلاقی کتاب اشعثیّات است. کتاب اشعثیّات یا جعفریّات از کتب معتبر حدیثی است که شامل بیش از 1500 روایت در ابواب مختلف فقهی و اخلاقی است.

یکی از سنّتهای درس خارج فقه رهبر معظّم انقلاب (مدّظلّه)، بیان و شرح احادیث اخلاقی در ابتدای آن است. بحث تهذیب نفس و اخلاق از ترجیع بندهای ایشان در بیاناتی است که با حوزویان و روحانیان داشته اند. ایشان به اساتید حوزه می فرمایند: «علی ای حال کار معنویت، کار دلدادگی به عالم معنا، در حوزه اساس کار است؛ این را باید همه توجه داشته باشیم. کمبود این معنا در حوزه به ما لطمه میزند. در حوزه بحمداللَّه کسانی هستند که می توانند از زلال معنویاتی که از دل آنها سرازیر میشود- فقط لقلقه ی زبان هم نیست- همه ی ما را سیراب کنند؛ بخصوص طلاب جوان را که بیش از همه احتیاج دارند، بیش از همه هم از این بیانات آمادگی و تأثر دارند. گاهی سر درس، استاد به یک مناسبتی دو کلمه چیزی بگوید، طلبه از این رو به آن رو میشود. امام (رضوان اللَّه علیه) به مناسبتهای مختلف سر درس- گاهی روز شروع درس، گاهی روز آخر درس- با آن بیان عجیبی که ایشان در مسائل معنوی و روحی و آن احتظاظات معنوی داشت، گاهی یک جملاتی میگفت، طلبه ها گریه میکردند... دل جوان آماده است؛ این را از دست ندهید. یک حدیث بخوانید، دو کلمه نصیحت کنید... طلبه ها را نصیحت کنید. طلبه ها را به تفکر، تأمل، ذکر موت و پرهیز از درس خواندن و تلاش کردن برای رسیدن به مقامات عالی و جلب توجه مردم به سمت خود، هدایت کنید. طلبه ها درس بخوانند للَّه، فی اللَّه و باللَّه؛ این آن وقت می شود حوزه ی بابرکت.»]

معظّمٌ له خود نیز به این نسخه ی شفابخش عمل نموده اند و از ابتدای شروع درس خارج در بهار 1369 ملتزم به بیان و شرح حدیثی اخلاقی در دقایقی کوتاه در ابتدای درس بوده اند و تا کنون افزون بر 1500 حدیث را با گزینش از احادیث ابواب جهاد با نفس کتاب الجهاد مجموعه ی حدیثی شریف وسائل الشیعه، امالی شیخ صدوق، تحف العقول، کافی و ... مطرح کرده اند.

کتاب حاضر مشتمل بر احادیث برگزیده از کتاب «نوادر راوندی» میباشد که از 1 اذر 1383 تا 24 خرداد 1384 در آغاز درس، بیان گردیده است. ایشان با بیانی روان و ساده به تبیین مفاد حدیث می پردازند و تلاش می کنند که با برشمردن مصادیق امروزی مفاد حدیث، بهره و استفاده ی حاضران و مخاطبان را مضاعف نمایند. ویژگی دیگر این کتاب آن است که بیانات معظّمٌ له در اجتماع طلاب و فضلای درس خارج ایراد شده است و از این جهت، مباحث اخلاقی و اجتماعی مطرح شده در این اجتماع از سطح و عمق ویژه ای برخوردار بوده و بر اساس برترین و پرمضمون ترین معارف بنا شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما