loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نشانه شناسی فیلم های مستند دفاع مقدس

مجموعه مقالات

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

امروزه از دشواری دستیابی به روشی برای برگشودن معنا در آثار هنری در پرتو مطالعات بینارشته ای، جامعه شناسی، نقد ادبی، هرمنوتیک و ... کاسته شده است. مجموعه مقالات نشانه شناسی فیلم های مستند دفاع مقدس از نخستین کوشش های خوانش بینارشته ای در زمینه سینمای مستند ایران است. در این مجموعه صاحب نظران و محققان به تحقیق نشانه شناختی در این موضوع پرداخته اند.

تحلیل نشانه شناسی فرهنگی، بازنمایی مفهوم مرز در سینمای مستند مقاومت ایران، با تکیه بر فیلم های مستند «لالایی جنگ و سنگ مزاری برای برادر شهیدم»، «مطالعه تاثیر روایت «نقلی ـ محاکاتی» شخصیت بر میزانسن مستند مُلفِ گَند»، «کشمکش جهان واقعیت و خیال در فیلم ترانه اندوهگین کوهستان با رویکرد شعرشناسی شناختی»، «از مکان، زمان و رزمنده ارجاعی به مکان، زمان و رزمنده قدسی با نگاهی به مستند از آن کربلا تا این کربلا؛ (ارائه تعریفِ «هنر و ادبیات دفاع مقدس» و ارائه ویژگی های ساختاری آن)» و «فقدان استعاره در آخرین روزهای زمستان» برخی از مقاله های کتاب را تشکیل می دهند.

«عنوان بندی یا تیتراژ در فیلم های مستند جنگی ایرانی به مثابه پیرامتنیت»، «نشانه شناسی فرهنگی فیلم مستند بدون وصیت نامه»، «نشانه شناسی ترامتنی بهترین مجسمه دنیا»، «امکان روایت جنگ؛ تحلیل گفتمان روایت های جنگ با نگاهی به دو فیلم یک زن یک روز: صبر ایوب و مدار صفر درجه»، «دیالوگی پنهان بین سفیدی و سیاهی»، «خیالی حقیقی تر از واقعیت؛ بررسی روابط بیش متنی آژانس شیشه ای و حاج کاظم»، «مجموعه مستند قصه های جنگ اثر محمدعلی فارسی: چند مطالعه نشانه شناسانه» برخی دیگر از عناوین مقاله های این کتاب را دربردارد.

همچنین در بخش پیوست کتاب «نشانه شناسی فیلم های مستند دفاع مقدس» مطلبی با عنوان «مقدمه ای بر جنگ تصویری و جنگ در میدان؛ تاریخ سینمای غیرداستانی جنگ» آمده است.

«یکی از پیچیده ترین رشته هایی که رویکردهای نشانه شناسی و به طور کلی همه رویکردهای مطالعاتی با آن مواجه هستند سینما و شاخه های آن است، زیرا هم زمان چندین نظام نشانه ای را به کار می گیرد. امروزه برخی از شاخه های سینما مانند سینمای داستانی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و ادبیات قابل توجهی در پژوهش این شاخه شکل گرفته است، اما برخی دیگر مانند سینمای مستند کمتر مورد توجه دیگر رویکردها و به خصوص نشانه شناسان بوده و به همین دلیل دشواری مطالعه این شاخه به مراتب بیشتر است. این دشواری در کشور ما به دلیل کمبود جدی یا فقدان چنین پژوهش هایی بسیار دشوارتر شده است.

در این خلأ پژوهشی، مجموعه حاضر قصد دارد به تحقیق نشانه شناسی سینمای مستند دفاع مقدس بپردازند. از همین رو از محققان فعال در حوزه نشانه شناسی برای همکاری دعوت به عمل آمد که برخی از ایشان بزرگوارانه این دعوت را پذیرفتند. سپس فیلم هایی از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی براساس استقبال سینمای مستند ایران تا سال 1393 ارائه شد و محققان از میان آن ها فیلم هایی را برای پژوهش خویش برگزیدند. فیلم هایی که به علاقه شخصی و رویکرد واحد در مطالعات نشانه شناسی برخوردار نبودند، مجموعه مقالات از رویکردهای گوناگون شکل گرفته است.

به اتمام کار، مجموعه مقالات به شورای پژوهشی مرکز ارائه و پیشنهاد شد که مقاله ای در مورد سینمای مستند جنگ توسط یکی از محققان نام آشنای این حوزه تألیف و به مجموعه اضافه شود که از آقای تهامی نژاد برای نوشتن چنین مقاله ای دعوت شد. ایشان با قبول دعوت، نوشتاری بیشتر و فراتر و از یک مقاله را تدوین نمودند که در بخش پیوست ارائه شده است.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما