loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ادبیات در جنگ های ایران و روس

ناشر سوره مهر

نویسنده هدایت الله بهبودی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 104

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 57712 10003022
22,000 20,900 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب حاصل پژوهشی است که بهبودی درباره آثار ادبی، شاعران و نویسندگانی انجام داده که در تاریخ جنگ های ایران و روسیه تولید شده و یا فعالیت داشته اند.

بهبودی در بخشی از مقدمه خود برای این کتاب می نویسد:
به دور نظم و نثر ادبیات سرزمین ما که با ابزار و صنایع ادبی پرداخت یافته هم به دلیل فراوانی توجه تذکره نویسان قدیم و هم به علت محدودیت حوزه پژوهش مورخین معاصر، دایره ای کشیده شده است. این توجه بویژه نسبت به شعر که به عنوان شایعترین و پرنفوذترین زبان توانسته در عرصه های گوناگون به آفرینش های دینی، عرفانی، حماسی، اخلاقی، اجتماعی و... بپردازد موجب گشته تا این زمینه ادبی نزدیکترین مفهوم را به واژه ادبیات پیدا کند. و چه بسا این نزدیکی قبل از ورود داستان، نمایشنامه، طنز، قطعه در شیوه های تازه آن و پیش از کاربرد نثر جدید، یک تقارب حقیقی بوده باشد.

اگر زمان حاضر را که با گسترش، گوناگونی و دسته بندی علوم در همه زمینه ها، و حتی در خود ادبیات همراه است، از دوره های دیگر منها کنیم، محدوده شناخته شده ادبیات گذشته ما نزد بیشتر پژوهندگان، همان دایره بالاست.

از نظم و نثر آمیخته به فنون و رموز ادبی فراتر برده آثاری را در بر می گیرد که نمایانگر تفکر و اندیشه جامعه درهر دوره تاریخی است. در شناسایی منابع هر برهه، به گونه ای از آثار مکتوب بر می خوریم که نه می توان به لحاظ هنر کلام آن ها را در کنار منظومه ها و دواوین شعر قرارداد و نه می توان به دلیل نوع موضوع در ردیف تذکره های شعرا و کتاب های مورخین نشاند.

با این حال چشم پوشی از آن ها در بررسی های تاریخی ادبی، به علت اینکه مظهر روح جامعه و یا شاخص اندیشه گروه های اجتماعی بوده اند، غیرممکن است. نام کتاب ادبیات در جنگ های ایران و روس با تأکید بر باور اخیر از مفهوم ادبیات انتخاب شده است.

در پایان این کتاب هم برخی اسناد تصویری درج شده است.

ایران هم دوش با حوادث سیاسی-اجتماعی، آفرینش های ادبی را نیز در تاریخ خود جای داده است. میراث فرهنگی سرزمین ما، در گذشته پر تلاطم ایران، شاهد فراوانی نقاط تلاقی در محیط ادبی و اجتماعی خود بوده است. یکی از این نقطه های برخورد، پشت خاکریز پر حادثه نیمه اول قرن سیزدهم جای گرفته، یعنی زمانی که تجاوزات پر دامنه روسیه به ایران آغاز گشت و دست ادبیات این دوره را در دست جامعه نیازمند ایران گذاشت.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما