loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

احوال حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و دیگر امام زادگان مدفون در ری و امام زادگان زید بن علی و یحیی (علیهم السلام)

ری پژوهی - 2

ناشر چاپ و نشر دارالحدیث

نویسنده علی قلی میرزا اعتضادالسلطنه قاجار

تصحیح و تعلیق طیبه حاج باقریان

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 175

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 58830 10003022
60,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

اثر حاضر، معرفی و تصحیح مجموعه ای از چند اثر «علیقلی میرزای اعتضادالسلطنه» است که وی در سالهای مختلف طی سه تحریر متفاوت به شرح حال حضرت عبدالعظیم و برخی امام زادگان شهر ری، شرح حال زید بن علی از فرزندان امام سجاد (ع) مدفون در عراق و نیز شرح حال امام زاده یحیی، مدفون در ورامین، پرداخته است.
این اثر دارای 17 نسخه خطی در کتابخانه های مختلف سراسر کشور بوده که مصحح پس از جمع آوری و تشخیص نسخه اساس به تصحیح آن پرداخته است.

مصحح در مقدمه بیان می کند:
اعتضادالسلطنه در آغاز، سرگذشت زندگی حضرت عبدالعظیم و دیگر سادات مدفون در ری را نوشته بود و برای این که نسخۀ کتابش از بین نرود، به رئیس الکتّاب دستور داد دست نوشته های او را در جُنگ خودش وارد کند تا بعدها آن را تکمیل کند.
در سال ۱۲۹۳ میرزا عبدالوهاب خان نصیرالدوله، وزیر تجارت، از اعتضادالسلطنه خواست رسالۀ پیش گفته را برای او استنساخ کند که او چنین کرد و برای وی فرستاد.
چندی بعد، ناصرالدین شاه (سلطنت۱۲۶۴ ـ ۱۳۱۳) به اعتضادالسلطنه دستور داد «انساب طهارت نصاب» و شرح حال حضرت عبدالعظیم و دیگر امام زادگان مدفون در ری را به صورت کتابی برای او گردآوری کند.
اعتضادالسلطنه دیباچۀ کتاب خود را دوباره تحریر و فصلی دربارۀ امام زاده حمزه به آن افزود.
بدین ترتیب اثر تازه ای پدید آمد و به وی تقدیم شد.
این متن، تحریر سوم اثر یاد شده به شمار می آید.
برای معرفی و تصحیح شرح حال امام زادگان مذکور، به گردآوری تمام نسخه های موجود پرداخته و آنها را بررسی کرده ایم و با رعایت حداکثری فن تصحیح و با توجه به نسخه هایی که استفاده شده است، این اثر در سه بخش تدوین شد:
الف) احوال حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) : این بخش به معرفی موجز چهار تن از اجداد آن حضرت و زندگی خود ایشان می پردازد که به امام حسن مجتبی (ع) منسوب می شوند.

ب) احوال دیگر امام زادگان مدفون در ری: این بخش به معرفی چهار تن از اجداد امام زاده عبداﷲ، و نهایتاً خود ایشان می پردازد که به امام زین العابدین (ع) منسوب می شوند. شرح حال امام زادگان حمزه و طاهر و نیز معرفی مختصر چهار تن از اجداد ایشان، در همین بخش آمده است.

ج) احوال زید بن علی(مدفون در عراق) و امام زاده یحیی (مدفون در ورامین): این بخش شرح حال زید بن علی و نحوۀ شهادت وی را مفصلاً بیان می کند و در پایان، مختصری به شرح حال امام زاده یحیی می پردازد.

بخش اول و دوم این کتاب، نسخه ای است که سه بار توسط مؤلف تحریر شده است، و محتوای آن، بر مبنای تحریر سوم با ملاحظۀ دو تحریر دیگر آمده است. که تحریر سوم، کامل ترین نسخه و شامل شرح حال امام زاده عبداﷲ، امام زاده حمزه، امام زاده طاهر و زید بن علی بن الحسین نیز می شود.
بخش سوم، کتاب شرح حال زید بن علی بر اساس نسخۀ دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و شرح حال امام زاده یحیی بر اساس نسخۀ کتابخانه مجلس (تنها این قسمت به خط مؤلف بود) تصحیح شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما