loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

هنر؛ دیالوگ با فرشته یا شیطان؟

مجموعه گفتارهای طرحی برای فردا 14

5 (1)

ناشر دفتر نشر معارف

نویسنده حسن رحیم پور ازغدی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 80

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 59274 10003022
10,000 9,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب «هنر؛ دیالوگ با فرشته یا شیطان؟» سه گفتار از استاد رحیم پور ازغدی نظریه پرداز اسلامی است که در مجامع هنری و ادبی ایراد کرده است. «هنر؛ دیالوگ با فرشته یا شیطان؟»، «هنر؛ عهد با زیبایی و حقیقت» و «ما و خاستگاه مکتب های ادبی و هنری» عناوین گفتارهای این کتاب است.

با توجه به رویکرد انتقادی و کلان رحیم پور ازغدی و کمبود کتب نظری درباره فلسفه زیبایی و فلسفه هنر اسلامی، این کتاب برای همه فعالان فرهنگی و هنری مناسب و قابل استفاده است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم: «یک رکود طولانی و تعطیل در نوآوری در هنر ایران و به یک معنا در تمدّن فروپاشیده اخیر مسلمین به قدر کافی می تواند ما را به خود آورد که چه کنیم تا دوباره نهضت «خلاقیت» و تولید اندیشه در ساحت ادب و هنر، آغاز شود و از این وضع خجالت آور که ما را در حوزه هنر، تقریباً به طور کامل، تبدیل به مصرف کننده، واردکننده و ترجمه کننده کرده، خارج شویم و در عرصه نوآوری و خلاقیت، به عنوان تولیدکننده جهانی درجه اول شناخته شویم و ضمن مصرف تولیدات دیگران، به خود نیز احترام گذاریم. به اندیشه خود، قابلیت ها و استعدادهای برادران و خواهران مان، به غنای عظیم فروخفته در زیر غبار فراموشی، و به فرهنگ و ادب و فلسفه و اندیشه و هنر این سرزمین، احترام بگذاریم؛ «خود»، به صفت «مسلمان» بودن و «ایرانی» بودن...

بد است که دنیا ما را به عنوان جنبش جهانی جدیدی نه فقط سیاسی و ایدئولوژیک، به رسمیت شناخته و در همان امتداد، آماده پذیرش یک جنبش جدید ادبی و هنری نیز باشد و ما خود چنین انتظاری از خود نداشته باشیم. در دهه شصت، یک موج ادبیات مقاومت و هنر «انقلاب» را تجربه کردیم که کم سابقه و گاه بی سابقه بود. بی شک در منطقه، سابقه نداشت و اگر در سطح جهان منتشر می شد، انگشت نما می بود، امّا ما جرأت نکردیم آن را تئوریزه و به عنوان مکتب جدید ادبی و هنری در استانداردهای جهانی عرضه کنیم و هنوز هم به خود اجازه نداده ایم که آن را دستِ کم در دانشکده های هنر به متن درسی تبدیل کنیم. جالب است که غربیان، هنر و ادبیات انقلاب را دورادور زیر نظر داشته و ارزیابی دائمی دارند تا بدانند نهضت جدیدی که در دنیای اسلام پدید آمده، چه نقطه عزیمتی داشته و چه چیز را تهدید می کند؟ و در پی چه مطالباتی است؟»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما