loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

لانگ شوت

ناشر کتابستان معرفت

نویسنده محمدرضا شهبازی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 128

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 59830 10003022
33,000 29,700 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

اثر حاضر، مجموعه ای از یازده نقد محمدرضا شهبازی، روزنامه نگار سینمایی است.

مولف در این کتاب به نقد طنازانه آثاری سینمایی چون زندگی با چشمان بستنه، بی خود و بی جهت، وقتی همه خوابیم، آسمان زرد کم عمق، طعم گیلاس، هامون، سوپراستار، فروشنده، پارک وی، یک تکه نان و کاغذ بی خط پرداخته است.

شهبازی تمامی این نقدها را با زبانی طنزآمیز و در قالب مشخصی شامل معرفی کوتاه داستان فیلم، چگونه آن فیلم را بسازیم، چگونه آن فیلم را ببینیم و لایه شناسی اثر روایت کرده است.

وی در مقدمه خود بر این کتاب که نشان از نوع نگاه او به آثار انتخابی برای نقد دارد می نویسد:
«از اولین باری که به عنوان اهالی رسانه پایم به کاخ جشنواره فجر باز شد و فیلم ها را در کنار اهالی رسانه و هنرمندان و... دیدم مبهوت اعتماد به نفس کاذبی شدم که در بین آن ها قل قل می زد. و از بالای برج میلاد شره می کرد پایین. بعضی فیلم ها را بیست دقیقه هم نمی شد تحمل کرد اما خود اهالی سینما و برخی اهالی رسانه جوری قربان صدقه هم و فیلم هایشان می رفتند که شک می کردی نکند آنها فیلم دیگری را دیده اند و دارند درباره اش صحبت می کنند. سینمای ایران پر است از این فیلم ها و فیلمسازان و اهالی رسانه اگرچه محترم اند اما الزاما بر حق نیستند.»

شهبازی در بخش دیگری از مقدمه کتابش آورده است:
«اگر در ابتدا به این شک داشتم که به این فیلم ها و شاخصه های فرمی و محتوای شان باید به زبان طنز پرداخت، با خواندن نقدها بر این این آثار مطمئن شدم... جریانی که فیلمی مانند «کاغذ بی خط» را حلواحلوا می کند، می شود با زبانی جز طنز به خود آورد؟ هر چند من خیلی مطمئن نیستم طنز هم بتواند از عهده این کار سترک بر آید.»

علیرغم اینکه نمیخواهم قضاوت کنم اما قبل از اینکه به #لانگ_شوت بپردازم باید بگویم که سختترین کار در نقد #فیلم – چه #طنز و چه جدی – دیدن چندباره فیلم است. یعنی به قدری این کار برای برخی فیلمها و کلاً برخی آثار هنری، سخت و جانگداز است که سوهان روح!

این را بنده که چندبار مجبور شدم نقدی برای برخی کتابها بنویسم از سُویدای دل درک میکنم و به نویسنده لانگ شوت حق میدهم که بگوید:"قسمت سخت ماجرا تازه شروع شده بود: چندبار دیدن این فیلمها! فکرش را بکن که بخواهی (زندگی با چشمان بسته) را هی از اول تماشا کنی! سختتر اینکه بخواهی بروی کلی نقد درباره این فیلمها در رسانه های مختلف بخوانی..."(ص 7)
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما