loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تجارت و نابرابری در بستر جهانی سازی

ناشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

نویسنده علیرضا لشکری

ویراستار سعیدرضا علی عسگری

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 204

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

تاریخ حیات بشر کما بیش با تحولات و دگرگونی های بسیار توأم بوده است؛ اما در سه چهار دهه اخیر که این تحولات شتاب فزاینده ای یافته و دامنه اش از روابط میان جوامع به درون جوامع و حتی کلیت ساختار جهان کشیده شده، بسیاری از صاحب نظران علوم اجتماعی معتقد شده اند که جهان نه چندان دور آینده با جهان امروز بسیار متفاوت خواهد بود.

تجارت به عنوان یکی از ارکان روابط جوامع انسانی همواره نقش مهمی در تحول و توسعه جامعه بشری داشته و انسان ها را برای کسب عواید و منافع هرچه بیشتر از مناسبات تجاری برانگیخته است. این روابط و مناسبات اگرچه ظرفیت آن را دارد که متضمن نفع طرفین رابطه باشد – و در موارد زیادی هم چنین بوده است – اما آنجا که پای قدرت و استیلای یک طرف در میان است، می تواند به مصادره تمام و یا غالب منافع از یک سو و حتی به کانالی برای بهره برداری از ظرفیت های طرف ضعیف تر بینجامد. تاریخ استعمار کهنه و نو و شکاف روزافزون میان جوامع، نمونه آشکار وقوع این دیدگاه است.

مشکل نابرابری میان جوامع به طور روزافزونی به دغدغه اصلی صاحبان دیدگاه انسان محور درآمده و حتی سازمان های بین المللی را به ابراز نگرانی واداشته است. اکنون مسئله این است که آیا می توان به تحولات اخیر به عنوان عاملی برای کاهش نابرابری ها امید داشت؟ و آیا تجارت به عنوان یکی از مهم ترین عرصه های این تحولات به کاهش نابرابری ها کمک می کند؟ یکی از راه های بررسی این مسئله جستجوی عوامل پدید آورنده نابرابری و سپس بررسی وضعیت آن عوامل در روند تحولات اخیر است. آیا شرایط پدیدآورنده نابرابری تغییر یافته است؟ کتاب حاضر در تلاش است تا پاسخی به این سئوالات ارائه کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

امیرحسین کیوانی راد

نظریات اگوست کنت و ریکاردو درباره فضای جامعه شناختی کار و رابطه آن بافلسفه مارکسیستی دراین باره با موضع مستقل دراین مورد بخوبی حلاجی شده و ریشه این نابرابری درحقوق رایج درتجارت بالنسبه تحقیق شده است.

20 دی 1400

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما