loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کلام شیعه، کلام معتزله: پژوهشی مقایسه ای بر مبنای متون قرن های چهارم و پنجم

ناشر دانشگاه ادیان و مذاهب

نویسنده مریم کیانی

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 304

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 65016 10003022
150,000 142,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتابکلام شیعه، کلام معتزله، رویکردی تطبیقی در زمینه دیدگاه های کلامی و اعتقادی شیعه امامیه و معتزله در زمینه توحید، نبوت، امامت و معاد است.

در این اثر تلاش شده است تا مهمترین مباحث کلامی مورد اختلاف و اتفاق این دو فرقه مهم کلامی در موضوعات ذکر شده برجسته شده و نظام فکری آنان با هم مقایسه شود.

در ابتدای کتاب حاضر کلیاتی از پیدایش علم کلام و ظهور آرای کلامی شیعه و معتزله ارایه شده و شکل گیری مکتب کلامی آن دو و ایجاد مدارس کلامی توسط آنان، مورد بحث و بررسی تاریخی قرار گرفته است.

آنگاه دیدگاه های این دو گروه در مورد توحید، اسماء و صفات الهی، افعال خداوند متعال و نسبت آن با افعال بندگان خدا، عدل الهی، نبوت، امامت، غیبت، معاد، منزلت بین منزلتین، وعد و عید، امر به معروف و نهی از منکر، جبر و اختیار، احباط و تکفیر، حکم ارتکاب گناهان کبیره، ایمان و کفر، رجعت، شفاعت، تکلیف، نبوت عامه و خاصه، عصمت، وجوه اعجاز قرآن، صفات امام، افضلیت امام و وجوب نصب او برجسته شده و نقاط اشتراک و افتراق دیدگاه های آنان با توجه به مبانی و اصول فکری هر یک از آن ها مورد مقایسه قرار گرفته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما