loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جستارهایی در فقه حکومتی (فقه، حکومت، تمدن)

تحول حوزه و فقه اجتماعی - 4

ناشر کتاب فردا

نویسنده عباسعلی مشکانی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 212

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 65298 10003022
52,000 46,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

انقلاب اسلامی در مراحل سه گانه خود، یعنی ایجاد، استقرار و توسعه، با محوریت فقه حرکت کرده است. در مرحله ایجاد با استفاده از فقه سنتی، در مرحله استقرار با استقاده از فقه پویا و هم اکنون و در مرحله توسعه از کشور و دولت اسلامی به «تمدن اسلامی»، نیازمند فقه حکومتی می باشد.

اثر حاضر جستارگونه ای است در راستای تبیین ظرفیت ها و توان مندی های فقه شیعه و فواید آن، درآمدی بر فقه حکومتی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، مناسبات فقه و حکومت و مناسبات فقه و تمدن، از جمله جستارهای این اثر است که با بررسی زوایای مختلف فقه شیعی، به دنبال تبیین فقه مطلوب و آرمانی (فقه حکومتی) است.

مروری بر بخش های مختلف کتاب
بخش اول، با عنوان «کلیات و مفاهیم» مروری است بر بخش های گوناگون و نیز بیانگر کلیات و تعریف مفاهیم مشترک بخش های کتاب، از قبیل: فقه، فقه حکومتی، رسالت فقه و ... است.

بخش دوم، با عنوان «جریان شناسی فکری فقه شیعه» به بررسی جریان های گوناگون فقه شیعه در طول تاریخ و تبیین شاحضه های فکری آنان و نیز بیان برخی تفاوت های آنها با یکدیگر می پردازد. در یک تقسیم بندی کلان، جریان های فکری پیرامون فقه به سه جریان «احبارگرایان»، « اصول گرایان» و «تجدد گرایان سکولار» قابل تقسیم است.

بخش سوم، با عنوان «درآمدی بر فقه حکومتی» به بررسی دیدگاه های آیت الله العظمی خامنه ای درباره فقه حکومتی پرداخته است.

بخش چهارم، با عنوان «مناسبات فقه و حکومت» به بررسی تفصیلی مناسبات فقه و حکومت پرداخته است. گستره فقه شیعی و دامنه ارتباط آن با حکومت از مسائلی است که پرداختن بدان بسیاری از شبهات را حل نموده و چشم انداز فقه شیعی را ترسیم می نماید.

بخش پنجم، با عنوان «درآمدی بر ظرفیت های تمدن سازی فقه» به بررسی مناسبات فقه و تمدن پرداخته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما