loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مسائل آموزش عالی ایران

مجموعه تاملات صاحب نظران ایرانی در باب آموزش عالی 20

ناشر موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی

نویسنده غلامرضا ذاکر صالحی

ویراستار سمیه سیاه پشت

دبیر مجموعه جبار رحمانی

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 579

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 67373 10003022
262,000 248,900 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در دهه های اخیر دانشگاه و آموزش عالی روندهای کمی گرایی، توده ای شدن، مجازی شدن، بین المللی شدن، اجتماعی شدن و عبور از نخبه گرایی را طی کرده است. این روندها هم در سراسر جهان و هم در کشور ایران حکم فرماست. اکنون آموزش عالی به قلمرویی شلوغ و پر مسئله هم از حیث ذهنی و نظری هم از جنبه عینی تبدیل شده است. این جنبه های بحث برانگیز، مسائل آموزش عالی را پیچیده و چند بعدی می کند. دلایل آن متعددند از جمله: زمینه های جمعیتی، فرهنگی، مدیریتی، سیاست های بعضاً نادرست در برخی مقاطع زمانی، نگاه کوتاه مدت و سیاست زده، ساختار دیوان سالارانه، آشفتگی های نظری و فکری، نداشتن الگوی مشخص برای توسعه ی آموزش عالی، تمرکزگرایی و ضعف استقلال دانشگاهی، ضعف ارتباط با جهان خارج و ...

اکنون در ایران، ایده دانشگاه در تضاد با ساختارهای بروکراتیک، مسئله مند و پرتنش شده است. از سویی انتظاراتی متراکم و ناهمگون و متعارض و بلندپروازانه از نهاد دانشگاه وجود دارد.

در شرایط فعلی، جامعه دانشگاهی کشور برای عبور از تنگناهای موجود می بایست شناخت واقعی و ریشه ای از مسائل خود داشته باشد. به ویژه دانشجویان رشته های مطالعات آموزش عالی، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی و سایر رشته های علوم تربیتی، جامعه شناسی، مدیریت، علوم سیاسی، تاریخ، فلسفه و ... همگی می توانند با انتخاب این مسائل به عنوان سوژه ی مطالعاتی بـه حل مشکلات و توسعه ی ادبیات آموزش عالی یاری رسانند.

کتاب حاضر نشان می دهد مسائل آموزش عالی ایران طیف متعدد و متنوعی را شکل داده است. این اثر با بحث های نظری و تاریخی مرتبط با ایده ی دانشگاه آغاز می شود و سپس یک مسئله شناسی وسیع را در افق دید خوانندگان می گشاید.

در بخش های بعدی کتاب برخی مسائل آموزش عالی ایران که اهمیت بیش تری داشته اند و نگارنده در آن ها تأملات و انتشارات بیش تری داشته است به صورت فصل مستقل ارائه می شوند مانند مبحث ارزیابی و تضمین کیفیت, وموضوع استقلال دانشگاهی.

این مجموعه حاصل مقالات و گفتگوهای علمی است که در طول هشت سال گذشته در مجلات علمی و مطبوعات کشور یا کنفرانس های داخلی و بین المللی ارائه و منتشر شده اند. این ایده ها و مباحث هم اکنون به صورت یک جا در اختیار دانش پژوهان و علاقه مندان مباحث علم و فنآوری قرار گرفته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما