loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

Islamc Lifestyle

مولفه ها و شاخص های سبک زندگی اسلامی

5 (1)

ناشر زمزم هدایت

نویسنده محمد شبدینی پاشاکی

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 344

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

امیرحسین کیوانی راد

کتاب با متنی خوانا واستوار اساس زندگی جهادی-انقلابی که درسبک زندگی اسلامی نوین مندرج است براساس ارتباطات چهارگانه مطرح درفلسفه اسلامی بیان کرده وبه شرح اصول ومفاهیم ونیز دستورات براساس آیات وروایات وبیانات بزرگان انقلاب اسلامی پرداخته و نیز درهر فصل بجز رابطه باطبیعت که ربطی به بقیه بخش ه انداشته (ظاهرا)وتفصیل آن رابه کتاب دیگری واگذارکرده است بقیه روابط را اساس سبک زندگی اسلامی معرفی و براساس منابع شرح داده اند.

17 آذر 1400

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
گزیده کتاب کاربران
امیرحسین کیوانی راد
از فصل ارتباط با خویشتن

(متن ترجمه شده)– تفکر و خلاقیت
علاوه بر آموختن ,راههای دیگری از جمله تفکر و تدبّر برای کسب علم توصیه شده اند.تفکر به معنای بکار انداختن فکر تحت قوه دانایی و اصطلاحا بمعنای ادراک در رابطه با چیزهایی که برای فهم لازم هستند می باشد.به بیان ساده تفکر از دو فرضیه بنیادین (یعنی اعم و اخص)برای کسب یک نتیجه تشکیل یافته است. مثلا: 1 –آنچه دائمی است ترجیحا بر ناپایدار اولویت دارد. 2 –آخرت دائمی است و دنیا ناپایدار و زودگذر. بنابراین حیات اخروی بر حیات دنیوی ارجح است.
واژه تفکر در ارتباط با باورپذیری ,تامّل ,عقیده , حکمت و دانش با وجود تفاوتهای بین این معانی است.
قرآن مجید ارزش بسیاری برای تفکر و تامّل قائل است و بسیاری ازآیات آن به تشویق برای این مطلب اختصاص یافته است .با کنکاشی در آیات قرآن به این واقعیت برمی خوریم که بیش از سیصد مرتبه خداوند انسان را در این کتاب آسمانی به تامّل و تفکر فراخوانده است.بعلاوه در بسیاری آیات تامل نکردن و تدبّر نداشتن مورد سرزنش و توبیخ قرار گرفته است.
"قل هل یستوی الاعمی و البصیر. افلا تتفکرون"
از نقطه نظر قرآنی کسانی که از تامّل سر باز می زنند از چهارپایان فروتر اند.
" ان شر الدوابّ عند الله الصمّ البکم الذین لا یعقلون"
در روایات بطور صریح به برابری تفکر و عبادت اشاره شده و بهترین عبادت را تفکربر شمرده اند و علاوه آن گفته شده که ساعتی تفکر بهتر از شبی , سالی ,هفت سال , شصت سال و هفتاد سال عبادت است واختلاف بین این مراتب هم بسته به کسی که فکر میکند و موضوع تفکر او خواهد بود.بر این بیان افزوده اند که "تفکر نقطه شروع هر عملی است".

شاخصه ها
الف) داشتن بینش قبل از هر عملی
امیر المومنین علی(ع) می فرمایند:" پیروزی از طریق بینش و تصمیم قابل حصول است." در حدیثی دیگر ایشان می فرمایند:"حکیم ترین مردم کسی است که نتیجه عمل خود را برآورد می کند."
ب) توجه به موارد ممنوع بودن یا مجازبودن تفکر
قرآن کریم ,پیامبر اکرم( ص) و امامان ( ع) مواردی را برای تفکر کردن پیشنهاد داده و از تفکر در برخی موارد از جمله مواردی که اشاره میشود بر حذر داشته اند:
1 –مجاز بودن تفکر و تامّل در قرآن کریم
بنابر بعضی آیات قرآن که به دلایل فروفرستادن قرآن بر پیامبر و شرح آیات الهی و تفکر مردم در آن اشاره کرده اند:"بالبیّنات و الزّبر و انزلنا الیک الذکر لتبیّن للناس ما نزّل الیهم و لعلهم یتفکرون"
در باب تفکر در آیات الهی و تذکر به دانایان می فرماید:
"کتاب انزلناه الیک مبارک لیدبروا آیاته و لیتذکر اولوا الالباب"
آیات دیگری هم هدف دستورات الهی و تشریح آیات درباره اهمیت تفکر است:
"کذلک یبین الله لکم الآیات لعلکم تتفکرون"
بنابراین قرآن و آیات الهی میتواند مناسبترین موقعیت برای تفکر انسان باشند.
2 –مجاز بودن تفکر در آیات الهی
آیات الهی در میان روشهایی است که برای شناخت خداوند و تفکر درباره او به آنها در کتاب قرآن پرداخته شده است.آیات الهی در تقسیم بندی قرآنی در دو دسته تقسیم میشوند: آیات در افق ها(آیات آفاقی) وآیات در خود انسانها(آیات انفسی) :
"سنریهم آیاتنا فی الآفاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق"
آیات آفاقی بمعنای آیات موجود در بیرون انسانها و در روی زمین است: یا در آسمان, سیارات ,کوهها و دریاها .آیات درونی انسان هم شامل بدن و روح و آفرینش سیستمهای موجود در بدن او از چگونگی خلقت جنین در رحم تا بالاتر اسرار و شگفتیهای موجود در روح انسان است.

15 آبان 1402

امیرحسین کیوانی راد
از فصل ارتباط با خویشتن

(متن ترجمه شده)یاری جستن از صبر
"صبر" در واژگان فارسی معادل طاقت ,کنترل خود ,پایداری و ایستادگی است.راغب اصفهانی درباره این واژه گفته :"صبر تحریض شخص برای آنچه بدلیل عقل و شرع فراهم آمده است تا عمل کند و تحذیر او از آنچه از دیدگاه عقل و شرع نامطلوب است می باشد برای آنکه خود را نگه دارد."صبر در میان مفاهیم انقلابی, سازنده و پویا می باشد که بصورت قوّه ای به مومنان برای مقابله و رویارویی با شرایط عادی و غیرمعمولی مشکل آفرین یاری رسانده و از حیث حالت هم زمینه ساز شرایط تفکر و شکوفایی فکری است.آنانکه صبر را بمنزله ظلم پذیری , سرکوفت پذیری, دفاع نکردن از حقوق شخصی و امثال آن می بینند در حق معنای صبر بواقع جفا کرده اند.امام خامنه ای دراین باره می گویند:
خداوند بعنوان راه حلی صبر را به پیامبر خویش(ص) پیشنهاد
میدهد:" و لربک فاصبر" ما باید صبور باشیم .صبر بمعنای پایداری
و خستگی ناپذیری در برابر مشکلات است. در برابر همه ما
مشکلات مختلف رخ می نمایند که نباید از آنها شکست بخوریم.
این درس بوسیله امام عظیم الشّان بما تعلیم شده است.
مومنان واقعی از قدرت تحملشان شناخته می شوند و بهنگام مواجهه با شرایط سخت خود را نمی بازند . مومنان واقعی از دیدگاه قرآن اینچنین معرفی می شوند: " و الصابرین فی الباساء و الضراء و حین الباس , اولئک الذین صدقوا و اولئک هم المتقون."
از امیر المومنین(ع) روایت شده که فرمودند:
مومن در شرایط سخت صبور است و منافق بیمناک.
اعتقاد به خدا و مذهب و وعده های خدا از عواقب و ضامن نتیجه صبر صابران است.هرکس به خدا و روز قیامت باور داشته و پیامبران او را پیروی کرده و به صدق وعده های الهی اعتقاد دارد می داند که تقدیر او به دست خدا است و پایان خوش برای کسانی خواهد بود که تقوی پیشه کرده و با وجود اذیت شدن در راه حق صبر می کنند.همانطور که امام علی(ع) می فرمایند این چنین شخصی از تلاش و جهاد دست نمی کشد چون" اصل صبر از حسن ظن به پروردگار نشات می گیرد."
معنای صبر و استقامت در برابر مشکلات و حوادث ناگوار زندگی صبر در برابر سختی و در برابر شرور است.که به این نوع صبر در احادیث بعنوان "صبر بر مصیبتها" اشاره شده یا "صبر بر اذیت", "صبر در مهالک" و"صبر در گرفتاری ها".
آنچه از این احادیث از جمله حدیثی از امام علی (ع) که میفرماید:" صبر بر سه نوع است:صبر در ناگواریها, صبر در طاعت و صبر بر گناه" استفاده میشود این است که علاوه بر پایمردی و استواری فرد مومن در انجام دستورات الهی باید در برابر دو امر نهی شده نیز شکیبا باشد:
1 –عوامل خارجی: مشکلات ,فشارها ,توطئه و تهاجم های دشمن از جمله در موارد فرهنگی, سیاسی, اقتصادی و روانی و صحنه های نظامی.
2 –عوامل داخلی: عوامل ایجاد کننده انحراف, کوتاهی در واجبات , دوری از تقرّب به پروردگار و موانع رسیدن به مراتب اعلای وجود.
شاخصه ها
الف) بیمناک نبودن
یکی از نشانه های صبر , بر مبنای معنی متضاد مربوط به صبر و بیمناکی , ترسان نشدن است که در تفسیر امام صادق (ع) از سرشت صبر آمده است. به عبارتی بیمناک نشدن یکی از مراحل طی طریق انسان در رابطه با صبر بعنوان محصول آن می باشد که در افراد مختلف متفاوت است.
چهار قسم آدم صبور وجود دارند:
1 –کسانی که در رفتار خود بی صبری نشان نمی دهند که قرآن درباره این افراد می فرماید:" و سواء علینا اجزعنا ام صبرنا."
2 –کسانی که در رفتارها و باطن خود هم بی قراری ندارند که قرآن درباره این افراد می فرماید:"و من الذین اشرکوا اذی کثیرا و ان تصبروا و تتقّوا فانّ ذلک من عزم الامور".
3 –کسانی که به علت محبت به خدا و شوق به رحمت او صبر پیشه می کنند:" والذین صبروا ابتغاء رحمت من ربهم."
4 –صبر کسانی که بخاطر زهد صبر میکنند, چون اعمال بنده کلا برای اظهار عبودیت به درگاه خداوند و نه بهره ای برای دنیا و آخرت باشد که قرآن کریم در این باره می فرماید:" واصبر و ما صبرک الّا بالله"
پس کیفیت صبر معیار تشخیص مرتبه والایی انسان از لحاظ استعداد ذاتی , ظرفیت درونی و توانایی معنوی او است و هرکسی که دارای نفس بالغ تری باشد صبورتر نیز خواهد بود.بالضروره صبر مانند طاقت تحمل فرد است که به تناسب استعداد و قوه روحانی اش با کاملتر شدن او اوج خواهد گرفت.
بنابر روایتی از جابر ابن عبدالله انصاری گفته شده وقتی که پسر پیامبر اکرم(ص) در بستر مرگ بود ایشان عبدالرحمن عوف را به بالین او آورد , سپس ابراهیم را در دامان خود گرفت و فرمود:
"فرزند عزیزم ! در این زمان من هیچ توانایی برای کمک بتو ندارم
و نمیتوانم کاری بکنم ", سپس چشمانشان پر از اشک شد , دراین هنگام
عبدالرحمن گفت :" آیا شما که از گریستن در شدائد امتناع داشتید می گریید؟"
پیامبر اکرم(ص) فرمودند:من دو نوع گریه را منع کرده ام:
1 –در حال زمزمه اشعار لغو و سروده های اغواگرانه که نتیجه ای از
بیهودگی

15 آبان 1402

امیرحسین کیوانی راد
فصل ارتباط با خویشتن

(متن ترجمه شده)رویارویی با نقائص و مشکلات,
زندگی شخصی هر فردی پر از فراز و نشیب ها است که تعبیر از آنها به صعوبت میشود ونیز در ادبیات با لفظ "مشکل" ازآنها نام برده میشود.یک مساله صعب بدلیل تشابه موجود بین عناصر تشکیل دهنده که تصمیم گیری را مشکل کرده و قدرت تصمیم گیری در آنها پایین است مشکل برآورد میشود.لفظ معادل با مشکل "مصیبت" است و یک مصیبت فاجعه یا اتفاق ناگهانی پیش آمده برای انسان است که امکان دارد خیر یا شر باشد .با وجود این بیشتر در موارد و شرایط ناگوار بکار رفته و عمده مسائل دردسرساز
و بیماریها را بخاطر می آورد.
لفظ مصیبت در آیه "ما اصاب من مصیبه فی الارض و لا فی انفسکم " آمده {که معادل نشانه }است.باضافه این لغت بمعنای هر نوع حادثه از خیر و شر است. چون در ادامه آیه فوق میفرماید:"و لا تفرحوا بما آتاکم" و مشخص است که شادشدن به خاطر نتیجه خوب حادثه می باشد.
طرز مواجه شدن با مشکلات و کمبودها
آیاتی از قرآن کریم از جمله آیه 155 سوره بقره به دلایل پیروزی و تفوق بر مشکلات با مطرح
کردن موضوع "صبر" اشاره کرده اند و ضمن موعظه به انسانها می فرماید:
" و لنبلونّکم بشئ من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس
والثمرات و بشّر الصابرین."
استقامت و ایستادگی در برابر مشکلات و سختیها از عوامل توصیه شده به نمازگزار است.بعبارتی نیایش که اتصال یک بینهایت کوچک {یعنی انسان} با یک بینهایت بزرگ {یعنی پروردگار} است قدرتی به نیایشگر میدهد که بوسیله آن بر سختیها {و نامعادلات} زندگی فائق آید.قرآن کریم در این باره می فرماید:
انّ الانسان خلق هلوعا. اذا مسّه الشّر جزوعا. واذا مسّه الخیر منوعا.
الّا المصلّین الذین هم علی صلاتهم دائمون.
بنابراین قرآن مومنان را به تمسّک به دوچیز توصیه می فرماید: " یا ایها الذین آمنوا استعینوا بالصّبر و الصّلوه .ان الله مع الصابرین."

15 آبان 1402

محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما