loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گام تمدن ساز: بسط بیانیه گام دوم انقلاب با تکیه بر اسناد بین المللی

کتاب برگزیده چهاردهمین دوره پویش کتابخوانی روشنا

3.9 (7)

ناشر دفتر نشر معارف

نویسنده سید محمدحسین راجی | سید محمدرضا خاتمی

سال نشر : 1398

تعداد صفحات : 324

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 78922 10003022
110,000 99,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب گام تمدن ساز اثر سید محمدحسین راجی و سید محمدرضا خاتمی، بسط بیانیه گام دوم انقلاب با تکیه بر اسناد بین‌المللی است. این اثر به بررسی سرگذشت انقلاب، برکات بزرگ انقلاب، چالش‌ها و ظرفیت‌ها می‌پردازد و توصیه‌هایی در جهت اداره بهتر امور کشور، دارد.

در کتاب گام تمدن ساز سعی شده است با تکیه بر اسناد معتبر تاریخی و گزارش های سازمان های بین المللی، ابتدائا مستندات گزاره های بیانیه ارائه گردد و در قدم بعد با استفاده از داده های اطلاعاتی منابع فوق الذکر بر اساس منطق تبیینی مقام معظم رهبری بخش هایی از بیانیه از حالت اجمال درآمده و تفصیلی تر بحث گردد.
کتاب گام تمدن ساز در 4 فصل به تبیین بیاینه گام دوم پرداخته است. این کتاب نوشته سید محمدحسین راجی و سید محمدرضا خاتمی است و توسط دفتر نشر معارف منتشر شده است. کتاب حاضر در چهار بخش زیر به ارائه مطالب خود پرداخته است:

بخش اول: عظمت حادثه انقلاب
بخش دوم: برکات بزرگ انقلاب اسلامی
بخش سوم: چالش ها و ظرفیت ها
بخش چهارم: توصیه ها

جان. ال. اسپوزیتو درباره اهمیت انقلاب اسلامی ایران می‌گوید:

دوست و دشمن معتقدند، انقلاب ایران، تأثیر بسزایی بر جهان اسلام و غرب داشته است. این انقلاب برای برخی، منبع الهام و انگیزش بوده است. ایران معاصر، نخستین دهە حیات ِ خود را با دو هدف توأم «نهادینه کردن انقلاب» و «صدور آن» آغاز کرد. برای جمهوری نوپای اسلامی، قانونی اساسی فراهم آمد که یک حکومت پارلمانی انتخابی را تحت هدایت شرع اسلام پیشبینی کرده بود و آیت الله خمینی مقام ولایت فقیه یافت. در نتیجه، تحول چشمگیری در جامعە ایران به وقوع پیوست.

حکومت با دردست گرفتن بانکداری، بیمه، بازرگانی خارجی و صنایع عمده، بدهی‌های خارجی خود را پرداخت کرده، اقتصادی مستقل پدید آورده که کمتر به سرمایه‌گذاری و سرمایە خارجی وابسته است.

انقلاب علاوه بر جنبە نظری، به صورت واقعی نیز تغییرات عمیقی در چشم انداز اجتماعی ایران پدید آورده است. جمهوری اسلامی ایران، از نخستین روزهای حیات خود، هدف دوم (صدور انقلاب) را از ارکان سیاست خارجی خود اعلام کرده است. هیچ جنبە دیگری از انقلاب، این همه توجه رسانه‌ها را به خود جلب نکرده و ترس دولت‌های غربی و اسلامی را برنینگیخته است... . مبالغه نکرده ایم اگر بگوییم:

بدفهمی‌ها مانع آن شده است که غربی‌ها، به ویژه ایالات متحده، خط مشی‌های ایران را و بازتاب جهانی انقلاب ایران را خصوصا درک کنند. یکی از این بدفهمی‌های رایج این است که انقلاب ایران، شدیدا شیعی و فرقه گرایانه است؛ اما این انقلاب از نخستین روزها، آگاهانه تصوری جهان‌شمول از خود ارائه داده و آرزوهایی جهان‌شمول در سر داشته است. مثلا آیت الله خمینی تأکید داشت که انقلاب در اصول اسلامی ریشه دارد و به همە مظلومان جهان ـ چه شیعه و چه غیرشیعه ـ تعلق دارد.

از این رهگذر از فردای پیروزی انقلاب، بسیاری از دانشجویان مسلمان، بدون توجه به وابستگی‌های فرقه‌ای خود، ایران را به چشم سرمشق خود دیدند. بدین ترتیب، دانشجویان سنی «الجماعة االسالمیة» در دانشگاه قاهره اعلام کردند: «انقلاب مردم ایران، شایستە بررسی عمیق است تا از آن درس بگیریم؛ انگیزه کسب کنیم و از این سرمشق، بهره مند شویم».
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

علیرضا شهبازی

کامل و جامع و مجموعه ای از آمار معتبر از جنبه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی... حکومت پهلوی و غرب

2 آبان 1399

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما