110,000
تومان
10 ٪
99,000
تومان
افزودن به سبد خرید

آینده پژوهی خانواده در ایران با تاکید بر سیاست های فرهنگی تحکیم آن

دسته بندی: ازدواج و خانواده

ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

نویسنده: رحیم کارگر

سال نشر: 1397

تعداد صفحات: 599

فروش پیامکی این محصول
معرفی کتاب
مشخصات
نظرات کاربران
بریده های انتخابی شما

معرفی کتاب

موضوع تحقیق حاضر بررسی آینده خانواده و ارائه سیاستهای فرهنگی تحکیم آن در جمهوری اسلامی ایران با رویکردی آینده پژوهانه و با توجه به جایگاه خانواده در آرمانشهر مهدوی است. روش تحقیق در این پژوهش ترکیبی از روش های آینده پژوهی و سیاست گذاری است ودر دو سطح اکتشافی و هنجاری انجام گرفته است. برای شناسایی مسائل اساسی خانواده در آینده و ارائه سیاست های فرهنگی مطلوب تحکیم خانواده در ایران ، ابتدا از الگوی منتخب چشم انداز استفاده شده است؛ یعنی، تعیین ارزشهای اساسی خانواده، پویش منابع (شامل قرآن و روایات و احادیث مهدویت و اسناد بالادستی)، پیمایش محیطی (شامل روند ها و پیشران های خانواده ) و تصویر آینده مطلوب خانواده (شامل اهداف متهورانه و توصیف شفاف و چشم انداز خانواده).

سپس با بهره مندی از روش تاپسیس ، مسائل اساسی آینده خانواده، شناسایی و اولویت گذاری شده و برای این مسائل، سیاست های فرهنگی تحکیم خانواده توصیه شده است. تحکیم خانواده درآینده به دلایل و عوامل مختلف، دچار چالش شده که در این تحقیق، روندهای تغییر خانواده و پیشران های موثر بر آن و تغییرات خانواده در آخرالزمان (قبل از ظهور) ، مورد بررسی قرار گرفته و پیامدهای آنها بر خانواده به دست آمده است. در واقع خانواده در ابعاد مختلف (ارزشها ، اطلاعات ، کارکردها ، ساختار و ارتباطات ) دچار مشکلاتی شده و فاصله جدی با منابع ارزشی خانواده و آینده مطلوب آن یافته است.

این مسئله در آینده حادتر شده و استحکام آن در این ابعاد، با چالش های جدی رو به رو خواهد بود. بر این اساس مسائل اساسی خانواده (شصت مسئله) در آینده، شناسایی و اولویت گذاری شده که عمدتا مربوط به مسائل ارزشی و کارکردی و دانشی خانواده هستند. این اولویت ها (بیست مسئله) تمرکز سیاست گذاران را بر مسائل اساسی آینده خانواده متمرکز می کند و امکان ارائه سیاست هایی روشن برای حل آنها در اختیار قرار می دهد.در این تحقیق سیاست های فرهنگی توصیه شده ، هم ناظر به کلیت مسائل تحکیم و تزلزل خانواده است و هم ناظر به حلّ تک تک مسائل بیست گانه است؛ از جمله سیاست های فرهنگی حل ارزش زدایی از خانواده، قبح زدایی از طلاق ، حاکمیت فرهنگ مادی ، کم رنگ شدن ارزشهای خانوادگی، فاصله گرفتن از خانواده آرمانی و... .

اطلاعات کتاب

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام

برای ثبت بریده ای از کتاب لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام