76,000
تومان
10 ٪
68,400
تومان
افزودن به سبد خرید

الگوی توزیع درآمد و ثروت از دیدگاه قرآن کریم

دسته بندی: علوم اقتصادی

ناشر: انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)

نویسنده: سید محمدکاظم رجایی

سال نشر: 1398

تعداد صفحات: 289

1
فروش پیامکی این محصول
معرفی کتاب
مشخصات
نظرات کاربران
بریده های انتخابی شما

معرفی کتاب

در این کتاب تلاش شده به این پرسش‌ های اساسی پاسخ داده شود: الگوی توزیع چیست؟ الگوی توزیع درآمد و ثروت از منظر قرآن کریم چه الگویی است؟ این الگو با الگوهای برآمده از نظریات عدالت موجود بر پایه اقتصاد سرمایه‌داری و اندیشه ‌های بشری چه تفاوتی دارد؟ الگوی توزیع درآمد و ثروت برگرفته از قرآن کریم بر چه مبانی استوار است؟ زیرساخت‌ها و مؤلفه‌ های آن کدام ‌اند؟ چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ و سرانجام، رابطه رشد، عدالت و معنویت در این الگو چگونه است؟

فصل اول کتاب به مباحث کلی و بیان مفاهیم اختصاص یافته است. فصل دوم، تلاش ‌های انسانی در ارتباط با مبانی عدالت توزیعی را مورد بررسی قرار داده است تا هم شدت نیاز و هم کاستی تکاپوهای بشری برای رفع آن نیاز را نشان دهد. در فصل سوم مبانی قرآنی توزیع درآمد و ثروت (عدالت توزیعی) به بحث گذاشته شده تا نقایصِ آشکار‌ شده نظریه ‌های غیر وحیانی در مبانی اساسی همچون معرفت ‌شناختی، هستی ‌شناختی، ارزش ‌شناختی و انسان‌ شناختی برطرف شود و پایه‌ های اصلی توزیع درآمد و ثروت مشخص گردد. فصل چهارم به نهاد مالکیت به‌ عنوان پایه و نهاد اصلی توزیع اختصاص یافته است.

در فصل پنجم، چگونگی توزیع منابع طبیعی به‌ عنوان اولین عرصه عملی توزیع فرصت ها و هم زمانی و هماهنگی عدالت و رشد بررسی شده است. فصل ششم به سهم عادلانه عوامل تولید به ‌عنوان ایجادکنندگان درآمد و ثروت یا گام دوم هم ‌زمانی رشد و عدالت پرداخته است. در فصل هفتم، موضوع توازن و همسنگی سطح زندگی مورد بررسی قرار گرفته تا اولاً ثمره بحث حقوقی مالکیت و بحث کارکردی سهم عوامل مشخص شود، ثانیاً تکلیف خانواده ‌هایی که به هر دلیل نتوانستند در فرایند تولید کالای اولیه یا ثانویه مشارکت کرده و درآمد کسب کنند، مشخص گردد. فصل هشتم که به جمع ‌بندی کتاب می‌ پردازد، به انسجام ‌بخشی و یکپارچه‌سازی الگوی توزیع درآمد و ثروت اختصاص یافته است.

اطلاعات کتاب

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام

برای ثبت بریده ای از کتاب لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام