loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نیم دانگ پیونگ یانگ (شرح حال سفر به کره شمالی)

5 (3)

ناشر افق

نویسنده رضا امیرخانی

سال نشر : 1398

تعداد صفحات : 343

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 79935 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
125,000 118,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

«نیم دانگ پیونگ یانگ» سفرنامه ای است که حاصل دو سفر رضا امیرخانی به کشور کره شمالی است.

فصل اول کتاب یا «کیم چی» شرح سفر اول رضا امیرخانی به کره شمالی است. خردادماه 97 او در پوشش مستندنویس و به پیشنهاد فرزاندان محمود دعایی (مدیر مسئول روزنامه اطلاعات) و با همراهی جمعی از اعضای حزب مؤتلفه اسلامی راهی پیونگ یانگ می شود. این فصل شامل توصیف فضای جامعه، چارچوب ها و قوانینی که مردم ناچار و گاه مشتاق به رعایت آن ها هستند، عدم دسترسی به تکنولوژی روز دنیا، نبود فردیت و فضای امنیتی حاکم و همچنین کنجکاوی های نگارنده و تلاش او برای کشف نادیده ها و برقراری رابطه با مردم است.

فصل دوم یا «قاشق چی»، روایت حال و هوای امیرخانی بعد از بازگشت است. ته نشین شدن هیجانات و تحلیل عقلانی دیده ها و مقایسه حقایق با فیلم ها و کتاب هایی که درباره کره شمالی وجود دارد او را متقاعد می کند سفر دیگری به این کشور داشته باشد و با چشم دیگری زندگی در آن نقطه از جهان را ببیند. کشمکش ها و تلاش های او برای مجاب کردن کنسول کره شمالی برای صدور ویزا و البته چند خاطره پراکنده از سفرهایش محتوای این فصل را شامل می شود.

فصل سوم یا «چیطولی» هم روایت سفر دوم امیرخانی به کره شمالی است که بهمن 97 آغاز می شود و موافقت حزب کارگر کره شمالی برای ارتباط نزدیک تر امیرخانی و هم سفرانش با زندگی مردم عادی و مواجهه با مناسک تولد، ازدواج و مرگ جریانی متفاوت تر از سفر اول پیش می آورد. ملاقات با نویسندگان که در ادامه متوجه می شوند هیچ کدام کتابی منتشر نکرده اند، بازدید از یک مدرسه و مواجهه با نقص های آموزشی در آن سیستم، یک زایشگاه و مواجهه با کمبود امکانات وحشتناک پزشکی، یک مجتمع مسکونی و دکوراسیون داخلی منازل، فروشگاه ها و تنوع محدود اجناس و شرح گفتگو ها با دو سه نفر از اعضای حزب که برای همراهی با مسافران ایرانی تعیین شده اند؛ بخش هایی از این فصل کتاب را تشکیل داده اند.

کتاب نیم دانگ پیونگ یانگ (شرح حال سفر به کره شمالی)؛ نوشته رضا امیر خانی است و در انتشارات افق منتشر شده است.

خشکم می زند!
– آقای نویسنده!
تقریباً این آمادگی را داشتم که درجایی به هویت واقعیم کسی اشاره کند. این خیلی طبیعی بود و احتمالاً با یک جست وجوی ساده همه چیز لو می رفت؛ اما در این دیدار آخر و در این سطح اصلاً انتظار نداشتم…
دوباره با صدایی از ته گلو می گوید:
– آقای نویسنده! درست بنویس!
می خندم. هنوز دستم را رها نکرده است. می گویم:
– تلاش می کنم صادق باشم. تحریم از مبادله ی کالا و ارز جلوگیری می کند. نمی گذارد کالا و ارز شما در کشور دیگری راه پیدا کند… اما تحریم به جز کالا و ارزِ شما، جلو حرکت حرفِ شما را هم می گیرد…
دوباره دستم را می گیرد و فشار می دهد و با خوش حالی تائید می کند. بیش تر صدایی می شنوم از داخل حنجره اش که نشان رضایت است. حالا وقتش است که در کوتاه ترین زمان حرفم را بزنم. می گویم:
– در تحریم کالا و ارز مقصر امپریالیسم است، اما مقصر اصلی تحریم حرف شما، امپریالیسم نیست، خودتان هستید!
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

سید امیرحسین نیکوکار

طنر جالب کتاب که از عنوانش هم مشخصه از نکات جالبش هست. به شخصه علت اینکه کتاب رو خریدم این بود که همیشه برام سوال بود که علیرغم وجود این همه خبرگزاری و سایت و نشریه چرا ما در مورد کشورهایی مثل کره شمالی هیچ اطلاعاتی نداریم و تصویری که ازش داریم همون تصویر مخابره شده رسانه های آمریکایی و اروپایی هست. اینکه نویسنده زحمت کشیده و برای کشف واقعیت به کره شمالی سفر کرده (اونم نه یکبار که دو بار!) برام خیلی ارزشمند بود.
بخشهایی از کتاب هم به نظرم بیشتر حکایت به در گفتن که دیوار بشنود هست. در حقیقت نویسنده داره در قالب نقد حاکمان کره، به مسئولین کشور خودمون نظراتش رو میگه.

18 آذر 1402

زهرا فرقانی

خیلی روان و زیبا نوشته شده بود.فکر نمی‌کردم جذبش بشم ولی با طنزی که نویسنده به کار برده بود، فضای کره شمالی هم دیدنی بود!

15 آذر 1402

محبوبه ابراهیمی

تلخ و سرد اما در انتها امیدوار کننده و درخشان ، انسان کره شمالی فارغ از نظام تک حزبی حاکم و تحریم باز هم انسان است

15 مهر 1399

لیلا سیدموسوی

خوندمش.
جالب بود
تا حدودی فضای کره شمالی رو نشون داده.

9 اردیبهشت 1399

پیمان

هنوز نخوندمش ولی با توجه به معرفی و گزیده، ظاهرا کتاب خوبی به نظر می آد.

18 اسفند 1398

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما