loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سند انتخاب (روایتی از برگزیدن رهبری انقلاب اسلامی پس از امام خمینی«1368-1362»)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده محسن سام

سال نشر : 1399

تعداد صفحات : 696

معرفی کوتاه

این کتاب با تکیه بر مشروح مذاکرات مجلس خبرگان رهبری در 14 خرداد و 15 مرداد سال 68، خاطرات منتشر نشده برخی از اعضای این مجلس و نیز اسناد دیداری و شنیداری مربوط به آن رخداد تاریخی نگاشته شده است.

در بخش‌ های مختلف کتاب «سند انتخاب» روایت‌ های جالبی درباره نظرات و رایزنی‌ های افراد و گروه ‌های مختلف پیرامون رهبری آینده نظام بعد از رحلت امام خمینی به چشم می‌ خورد.

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 80653 10003022
300,000 285,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

چهار چوب اصلی کتاب حاضر، پیرامون تشریح اجلاسیه سال 1368خبرگان رهبری، متشکل از دو اجلاسیه در 14 خردادو 15 مرداد شکل گرفته است.
از این رو، فصول اصلی اثر را فصولی تشکیل می دهد که عهده دار همین معنا است. با این حال، برای نظام بخشی بهتر به ذهن خوانندگان گرامی و حصول دریافتی جامع تر و غنا بخش تر به مخاطبان، سه تمهید و سه مؤخره به قبل و بعد این فصول افزوده شده است که در مجموع، ماجرای انتخاب سال 1368 را از رهگذر سیزده باب، در اختیار قرار می دهد. سیزده بابی که عبارتند از:

تمهید یکم: که عهده دار مروری گذرا درباره ی تجربه ی نخستین خبرگان اول در تعیین رهبری است. در این باب، به مسئله قائم مقامی آیت الله منتظری پرداخته شده است تا مخاطب، پیش از مواجهه با جریان انتخاب سال 68، از پیش نیازهای اطلاعاتی لازم برخوردار شده باشد.

تمهید دوم: به بیان دو تدبیر مشخص حضرت امام درباره بحث جانشین خود و رهبری آینده نظام می پردازد. این دو تدبیر، یکی بیان برخی اشارات درباره رهبری آینده به نزدیکان و مسئولان کشور، و دیگری، دستور به بازنگری قانون اساسی است.

تمهید سوم: در این باب، اظهار نظرها،دیدگاه ها و پیشنهادهای افراد، جناح ها و نیروهای ضد انقلاب و رسانه های خارجی، در حدفاصل آقای منتظری تا رحلت امام را پیرامون آینده رهبری نظام، جمع بندی و تحلیل کرده ایم.

فصل یکم: آغاز بررسی ما از اجلاسیه های 68 است.در این بخش به جلسه ی نخست اجلاسیه که شامل قرائت وصیت نامه ی امام و حوادث دیگر آن جلسه است پرداخته ایم.
مسئله ورود خبرگان به بحث آقای منتظری و رأی گیری درباره ی قبول استعفای ایشان نیز در همین فصل بررسی شده است.

فصل دوم: نطق های عمومی خبرگان آغاز می شود و در این فصل، به نقل و بررسی 9 نطق پرداخته ایم. مسئله صلاحیت های رهبر، به ویژه بحث پیرامون شرط مرجعیت بحث اصلی این مذاکرات است.

فصل سوم: به بررسی وقت تنفس دوم اجلاسیه و بررسی رایزنی های این مقطع، و نیز سخنان مهمی که درباره شرایط خطرناک کشور از سوی فرماندهان جنگ مطرح می شود پرداخته است.
در ادامه باب، نطق های عمومی باقی مانده (چهارنطق) را نیز نقل و بررسی خواهیم کرد.

فصل چهارم: در این فصل، نطق های مختص به بحث رهبری فرد یا شورا بررسی خواهد شد. و در نهایت، تحلیلی از علل رأی خبرگان به رهبری فردی ارائه می شود.

فصل پنجم: به بررسی مطرح شدن آیت الله خامنه ای به عنوان گزینه ی رهبری فردی می پردازد و رخدادهای پیرامون آن را به تفصیل مطرح کرده است.

فصل ششم: این فصل، عهده دار بررسی تحلیلی رأی خبرگان به آیت الله خامنه ای است. در این فصل، کیفیت رأی، و ترکیب آرای موافق و مخالف و مسائل دیگری از این دست را تحلیل کرده ایم.

فصل هفتم: این فصل به تشریح اجلاسیه ی مرداد ماه 68 اختصاص دارد و شرح جامعی از مسائل مرتبط با آن، ازجمله بحث موقت بودن رهبری را در برمی گیرد.

مؤخره یکم: در این مؤخره، تحلیل علمی-سیاسی از دو مبحث پیرامون انتخاب آقای خامنه ای به رهبری ارائه شده است؛ بحث پیرامون شرعیت و قانونیت این انتخاب که سعی کرده ایم با تکیه بر اسناد و شواهد، پرسش های پیرامون این دو عرصه را پاسخ بگوییم و شرحی از عملکرد خبرگان نیر ارائه کنیم.

مؤخره دوم: انعکاس واکنش ها و بازتاب های انتخاب آیت الله خامنه ای با محوریت نظرات مثبت و موافق خبرگان، شخصیت ها و گروه های سیاسی، مراجع تقلید و بیعت های عمومی در این مؤخره بیان شده است.

مؤخره سوم: در پایان ابواب کتاب، به بعضی ظهورات با رهبری آیت الله خامنه ای، مواضع قدرت های خارجی، اپوزیسیون ضد انقلاب خارج از کشور و تحلیل های بعضی رسانه های دنیا اشاره خواهیم کرد.
در انتهای کتاب نیز، پیوست های متنی و تصویری تکمیل کننده ای گنجانده شده که هم به تعمیق یافته های پژوهش کمک می کند و هم اطلاعات جدیدی را در اختیار مخاطبان قرار می دهد.
از جمله کوشیده شده است که درباره ی مجموع کنش های نمایندگان مجلس خبرگان حاضر در اجلاسیه سال 68 ، و نوع آرای آنها در رأی گیری های چندگانه آن اجلاسیه، آمار قابل ملاحظه ای برای نخستین بار، جمع بندی و ارائه شود.
امید است پژوهش حاضر پیرامون چگونگی انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری جمهوری اسلامی، هم فتح بابی در زمینه ی رهبری پژوهشی و خامنه ای پژوهی شود و هم مقدمه ای برای بررسی عملکرد ایشان در دوران پس از آن انتخاب تاریخی باشد.

این اثر شرح انتخاب دومین رهبر انقلاب اسلامی است. این بار یک ساختار، متولّی انتخاب رهبر بود. ساختاری که از سال 1361، با تشکیل مجلس خبرگان رهبری به وجود آمده و حالا، روز مبادایش فرار رسیده بود. خبرگان رهبری در سال 68، تجربه‌ای شگرف و پیچیده را نیز که طی سال‌های گذشته از سر گذرانده بودند، پیش روی داشتند. چهاردهم خرداد 1368، خبرگان رهبری در ساختمان مجلس شورای اسلامی گرد هم آمدند تا زیرِ سایه‌ی این مختصات پیچیده، وظیفه‌ی تاریخی خود را به انجام رسانند. مسئله‌ی اصلی اجلاسیه‌ی سال 1368خبرگان رهبری، تطبیق ضابطه با وضعیت عینی است. همه‌ی کنش‌ها و واکنش‌های این اجلاسیه را می‌توان در پیرامون همین مسئله تحلیل و بررسی کرد. ضابطه، شرع و قانون اساسی جمهوری اسلامی؛ و وضعیت عینی، خلأ رهبری و ضرورت بی‌سرپرست نماندن انقلاب و نظام اسلامی بود. با تدبیر خبرگان، یکی از مصادیق واضح این طایفه از فقها، یعنی آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای به‌عنوان دومین رهبر انقلاب و جمهوری اسلامی برگزیده شد. انتخابی که مانند هر انتخاب دیگری، در چشم موافقان و رضایتمندان، برق شادی و امید جهانی و در قلب مخالفان، زبانه‌های اعتراض و کین را برانگیخت
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما