loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نیایش ها

4.5 (2)

ناشر بنیاد شهید چمران

نویسنده مصطفی چمران

گردآورنده کتاب مهدی چمران

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 152

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 8916 10003022
80,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در ابتدای این کتاب، تصویری از دست خط نیایش های دکتر مصطفی چمران آورده شده است.
مهدی چمران در قسمتی از مقدمه این کتاب و در مدح شخصیت برادر خود نوشته است: دکتر چمران در بعد مبارزات مسلحانه و جنگ های کلاسیک و چریکی و نامنظم استادی مسلم بود. شهید دکتر چمران، در کنار این صلابت حماسی خود، روحی بس لطیف و احساسی عمیق و هنرمندانه داشت به گونه ای که حتی حرکت های نظامی او نیز با نرمشی خاص و هنرمندانه توام بود. تفاوت فراوان مناجات او با بسیاری از مناجات های بشری، عجین بودن آن ها با زندگی و حیات روزمره بشری او و برداشت های انسانی او در برابر خداوند است و مناجاتی صرفا روحانی و به دور از غوغای زندگی و در فضایی سوای این دنیای خاکی نیست و در عین حال دارای عمیق ترین احساسات عاشقانه و بالاترین مفاهیم می باشد.
کتاب "نیایش ها" در سه بخش نیایش ها در آمریکا، لبنان و ایران تنظیم شده است.
شهید چمران در سال 1337، برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و با وجود موفقیت های علمی اش در دانشگاه برکلی کالیفرنیا، احساس غربت و تنهایی او را می آزرد. این مشخصه در 8 نیایش دکتر چمران در آمریکا پیداست.
بخش دوم کتاب، دربرگیرنده 25 نیایش شهید چمران در زمان حضور او در لبنان است. وی به درخواست امام موسی صدر، برای تاسیس و تقویت شاخه نظامی سازمان «امل» به لبنان رفت. نکته قابل توجه این است که دست نوشته ها و نیایش های او در لبنان امیدوارانه تر و نگاهش به زندگی روشن تر است.
نیایش های دکتر چمران در ایران که همزمان با جنگ تحمیلی نوشته شده، نشانگر اراده محکم او در مبارزه با دشمنان است. این دست نوشته ها را می توان به عنوان قسمتی از خاطرات و زندگی نامه او تلقی کرد. چون با مطالعه هر نیایش، گویی خواننده قدم به قدم در زندگی روزمره او پیش می رود.
شهید چمران، در نیایشی با عنوان "باب شهادت" نوشته است: خدایا، تو را شکر می کنم که مرا در کوره غم گداختی و در دریای درد آبدیده کردی و در برابر حوادث روزگار رویین تنم نمودی تا سخت ترین مشکلات حیات و خطرناک ترین ضربه های تاریخ را عارفانه و عاشقانه تحمل کنم و لذت خود را در درد و نشاط خود را در تحمل مصائب و سهم خود را در گذشت و فداکاری و سعادت خود را در سوز و گداز عشق و نجات خود را در شهادت بجویم.
در پایان کتاب، تصاویری از شهید چمران در جبهه های ایران و لبنان آورده شده اند.
استفاده آگاهانه و هدفمند از توصیفات ادبی، کوتاهی جملات، زبان صادقانه و ارتباط صمیمی با خدا، از ویژگی های نیایش های دکتر چمران است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما