loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مبانی فیلم نامه نویسی: راهنمای گام به‌ گام از فکر تا فیلم نامه

ناشر سوره مهر

نویسنده سید فیلد

مترجم سید جلیل شاهری لنگرودی

سال نشر : 1393

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 91991 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
98,000 93,100 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

مجموعه کاملی است درباره نحوه نوشتن فیلم‌نامه از زمانی که اندیشه یا ایده‌ای در ذهن فیلم‌نامه‌نویس شکل می‌گیرد تا موقعی که فیلم‌نامه‌ای آماده برای گذراندن مراحل تولید فیلم بر روی کاغذ می‌آید.

هدف از تدوین کتاب مبانی فیلم‌نامه‌نویسی (Screenplay: the foundations of screenwriting) این است که توانایی در فیلم‌نامه‌نویس ایجاد شود که بنشیند و با انتخاب، اعتماد به نفس و اطمینان از این‌ که می‌داند چه می‌کند، فیلم‌نامه بنویسد.

کتاب با طرح ابتدایی‌ترین مطالب (برای مثال، تعریف فیلم‌نامه) شروع می‌شود و سپس عناصر پیچیده‌تر مطرح در فیلم‌نامه‌نویسی (صحنه، سکانس، مسائل اقتباس در فیلمنامه نویسی...) را به زبانی ساده و قابل فهم برای همه، همراه با نمونه‌هایی عینی از فیلم‌های برجسته دنیا، در بر می‌گیرد، و در فصل پایانی، حتی درباره مسائل «بعد از نوشتن فیلم‌نامه» (صفحه عنوان فیلم‌نامه، راه‌های قانونی برای ثبت فیلم‌نامه جهت اثبات ادعای مالکیت برآن...) نیز توضیحاتی دارد.

سید فیلد (Syd Field)، یکی از نظریه‌پردازان آمریکایی سینما در حوزهٔ فیلم‌نامه‌نویسی بود. او کتاب‌های گوناگونی دربارهٔ نحوهٔ نگارش فیلم‌نامه به تحریر در آورده است و هم‌ اکنون فیلم‌نامه‌نویسان زیادی در سراسر دنیا از سرمشق سید فیلد در فیلم‌نامه‌نویسی تبعیت می‌کنند. الگوی سید فیلد هم‌ اکنون یکی از رایج‌ترین الگوهای فیلم‌نامه‌نویسی در هالیوود است. سید فیلد پیش از مرگش در دانشگاه جنوب کالیفرنیا در بخش نگارش حرفه‌ای فیلم‌نامه مشغول به تدریس بود.

در بخشی از کتاب مبانی فیلم‌نامه‌نویسی: راهنمای گام‌به‌گام از فکر تا فیلم‌نامه می‌خوانید:

اگر به‌ یاد بیاوریم که فیلم‌نامه مثل یک اسم است، دربارۀ فردی در یک محل که کارش را انجام می‌دهد، آن‌گاه می‌توانیم تفسیر کنیم که آن فرد شخصیت اصلی داستان است و «کاری» که انجام می‌دهد، ماجرا است. بنابراین، وقتی از موضوع فیلم‌نامه صحبت می‌کنیم، در واقع دربارۀ ماجرا و شخصیت یا شخصیت‌های داستانی حرف می‌زنیم.

در هر فیلم‌نامه، یک ماجرا و یک شخصیت داستانی به‌ نمایش در می‌آید. شما، به‌ عنوان فیلم‌نامه‌نویس، باید بدانید فیلم‌تان دربارۀ کیست و چه اتفاقی برای او می‌افتد. این اصل اولیه در نوشتن است، نه تنها در مورد فیلم‌نامه بلکه دربارۀ همۀ اشکال نوشتن.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما