loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مایه‌ های فلسفی در میراث ایران باستان

پیجویی شاخصه ها برای رده بندی مکاتب مزدایی

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده احمد پاکتچی

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 187

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 94220 10003022
93,000 83,700 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

موضوع فلسفۀ ایران باستان، در طی چندین دهه مورد مطالعۀ ایران‌شناسانی قرار گرفته است که به این بعد از فرهنگ ایرانی توجه نموده‌اند؛
اما همواره تصویر عرضه شده از آن مقدماتی و به دور از یک نظام رده‌بندی با تکیه بر شناسه‌های کارآمد بوده است. از هنگام هجوم اعراب به ایران تاکنون، در سده‌های نخستین اسلامی، با وجود توجه عالمان جهان اسلام به برخی از وجهه‌های اندیشۀ ایران باستان، هم چون آموزه‌های اخلاقی و فلسفۀ سیاسی، دیگر جنبه‌های فلسفی در این فرهنگ تقریبا نادیده گرفته شد.

در این سده‌ها حتی در آن حد که بیرونی در تحقیق ماللهند به بررسی اندیشه‌های فلسفی هند پرداخت، توجه مشابهی به اندیشه‌های ایران باستان نشد. تنها در قرن ششم ق شیخ شهاب الدین سهروردی، به فلسفۀ ایران باستان توجه کرد که انگیزۀ وی هنوز به درستی مورد مطالعه قرار نگرفته است. اما پس از سهروردی، بار دیگر باب اقبال به "فلسفۀ ایران باستان" بسته شده و گام‌های پسین در محافل سنتی اسلامی، چیزی جز شروح و حواشی بر نوشته‌های سهروردی نبوده است.

با توجه به پا گرفتن مطالعات ایران باستان در محافل استشراقی و سپس ایرانی، به ویژه در طی سدۀ اخیر، مسالۀ اندیشۀ فلسفی در ایران باستان مورد توجه پژوهشگران قرار گرفت. با توجه به کمبود منابع برجا مانده، به نظر نمی‌رسد در ایران باستان نوشته‌هایی مستقل در باب "فلسفه" تدوین شده باشد و حتی در صورت تدوین چنین آثاری، انتظار نمی‌رود آثاری فلسفی با وجهۀ غیردینی، از دستبرد حوادث تاریخی و گذشت زمان در امان مانده باشد.
بنابراین مضامین فلسفی را باید در خلال آثار دینی و البته اندک آثار غیردینی بازمانده جست‌وجو کرد.

نگارنده در کتاب حاضر در پی آن است که بدون ملاحظۀ فلسفۀ ایران باستان از دریچۀ دینی خاص برای دست‌یابی به رده‌بندی مکاتب، میراث فلسفی ایران باستان را از حیث شاخصه‌های موجود بازنگری کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما