loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پارادیم جمال یوسف (ع) در تفسیر قرآن؛ از انگاره تا گفتمان

ناشر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی

نویسنده علی راد

سال نشر : 1398

تعداد صفحات : 285

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

بررسی تفسیر آیه « فَلَمَّا رَأَیْنَهُ أَکْبَرْنَهُ وَقَطَّعْنَ أَیْدِیَهُنَّ وَقُلْنَ حَاشَ لِلَّهِ مَا هَٰذَا بَشَرًا إِنْ هَٰذَا إِلَّا مَلَکٌ کَرِیمٌ» در تفاسیر چهار قرن نخست هجری از تقابل دو پارادیم تفسیری موازی حکایت دارد که در دلالت آیه بر زیبایی فوق العاده یوسف (ع) نزاع جدی دارند.
از نگاه پارادیم رقیب، آیه به زیبایی فوق العاده یوسف (ع) دلالت ندارد، بلکه به فرایند مکر زنان در مراوده با یوسف (ع) می پردازد.

همچنین تفسیر پارادیم مشهور بر داده های روایی و تاریخی سست کعب الاحبار و ابن اسحاق استوار است که در روند تکاملی خود با انگاره عرفان جمال گرایی رابعه عدویه در مدرسه بصره آمیخته گردید و در نهایت با صورت بندی این میراث از سوی طبری ذیل آیه «... أَکْبَرْنَهُ وَقَطَّعْنَ أَیْدِیَهُنَّ ... » به عنوان احادیث تفسیری در تبیین مفسران از آیات سایه انداخت.

محتوای این کتاب نمونه آشکاری از سیطره و سلطه پارادیم مشهور در اختفای پارادیم های موازی و مخالف در تاریخ تفسیر است که به پارادیم رقیب مجال ظهور نمی دهد و تلاش دارد آن را به محاق فرو برد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما