loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چاپید شاه

اندر احوالات امانت داری و مملکت داری پهلوی

5 (1)

ناشر کتاب جمکران

نویسنده سپیده انوشه

تحقیق و تنظیم کتاب انسیه جهانشاهلو

تصویرگر سحر صدارت

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 176

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 96985 10003022
150,000 135,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب مستند روایی چاپید شاه به دوران حکومت پهلوی اول و دوم می پردازد. در این کتاب ارزشمند که با عکس های مستند و تصویرسازیی های جذاب همراه است، تمام اتفاقات آن دوران روایت می شود. یکی از ویژگی های مهم کتاب نثر روان، جذاب و شیرین است که مخاطب را به با خود همراه می کند. یکی دیگر از نکات برجسته کتاب، اینفوگرافی‌های انتهای فصل ها است که نکات مهم و کلیدی هر فصل را به صورت خلاصه توضیح می دهد.

کتاب چاپید شاه نوشته سپیده انوشه است. این کتاب با گردآوری‌های انسیه جهانشاهلو تهیه و تنظیم شده است. انتشارات کتاب جمکران این کتاب را روانه بازار کرده است. این اثر «اندر احوالات امانت‌داری و مملکت‌داری پهلوی‌ها» است. این روایت اتفاقاتی از دوران حکومت پهلوی اول و دوم را روایت می‌کند.

نیروهای اشغالگر آذوقه مردم ایران را غارت کردند تا جایی که در ایران قحطی بزرگی شد و جمعیت زیادی از مردم جان خود را از دست دادند. نیروهای قزاق در همه این مدت به‌جای آنکه از مردم بی‌دفاع ایران حمایت کنند، آذوقه باقی‌مانده مردم را غارت می‌کردند.
البته در جریان هستید که نیش عقرب نه از ره کین است/ اقتضای طبیعتش این است! قزاق و قزاق‌خانه متعلق به نیروهای روسیه بود؛ قزاق به کسی می‌گفتند که قلدر و خشن است و به هیچ‌کس و هیچ‌چیز اهمیت نمی‌دهد. نمی‌شد از قزاق‌جماعت انتظار رحم و مروت داشت. این صفات در رضا ماکسیم هم بود پس او در این اوضاع‌و‌احوال قمر در عقرب توانست در قزاق‌خانه بیش‌از‌پیش رشد کند.

***

قبل از شروع کودتا لازم بود چهره سران نهضت در افکار عمومی ایران مخدوش شود. گروه انگلیسی الحق و الانصاف در آبروریزی رقیب نداشت. آن‌ها دست‌به‌کار شدند. اسم عملیات روانی را «بدامن» گذاشتند. عملیات خود را با انتشار مقاله در مجلات و روزنامه علیه شوروی و سران نهضت ملی نفت شروع کردند.
بعدازآن مأموریت خود را با انتشار کاریکاتورهای موهن از آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدق، پخش شایعات متعدد، تلاش برای جدایی بین افراد جبهه ملی، حمله به مساجد و درگیری با روحانیون و... ادامه دادند. تفرقه انداختن و حکومت کردن ترفند همیشگی انگلیسی‌هاست! عملیات به خوبی پیش رفت. افراد مؤثر جبهه ملی همچون حسین مکی از آن جدا شدند. اختلاف بین دکتر مصدق و آیت‌الله کاشانی هم به اوج رسید. آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدق در سیاست خارجی هم نظر بودند، اما در سیاست داخلی با هم اختلاف نظر داشتند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما